Blog
0   20

Pitch et fagbegreb ved brug af de 4 naturfagskompetencer

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Ny undervisning ide, hvor eleverne får et centralt fagbegreb, tid til forberedelse og til sidst pitcher de begrebet foran klassen. I deres pitch skal de 4 naturfagskompetencer indgå.

To af vores fire 9.klasser (de klasser, som jeg underviser) er på mange plan dygtige og engageret i naturfag. De er specielt glade for modelleringskompetencen, hvor de med stor kreativitet selv kan frembringe flotte og brugbare modeller. Undersøgelserne med hypoteser, fejlkilder mm er stadig coronaramte, men det bliver bedre undersøgelse efter undersøgelse.

Det talte fagsprog

Her er vi langt fra i hus – endnu. Vi øver og øver, men det er ikke en nem opgave. Vores sidst undervisningsidé er, at eleverne pitcher forskellige fagbegreber. 

Opgaven går helt enkelt ud på, at de får centrale begreber, som de skal forklare ud fra de fire naturfagskompetencer. 

Artiklen fortsætter under banneret

I fredags var det fotosyntesen, som var på programmet. Hver gruppe på to eller tre elever skulle til tavlen, hvor de havde tre minutter til at forklare om fotosyntesen ud fra de fire naturfagskompetencer. 

Eleverne fortalte om forskellige undersøgelser med hypoteser, fejlkilder og materialer. De havde tegnet modeller, som de brugte til at forklare fotosyntesen ud fra. De brugte tavlen til at afstemme fotosynteseligningen. Til perspektivering satte de bl.a. FN´s verdensmål i spil og koblede vores fælles faglige fokusområde ”naturen” til begrebet fotosyntesen. 

Undervisningen ideen

Dette er en nem og ikke forberedelsestung undervisningside. Måden eleverne går til fagbegreberne får dem til at bruge deres fagsprog og blive konkrete, da de har kort tid til opgaven. 

Efter timen da jeg spurgte eleverne til denne undervisningsform, var de imponeret over, hvor meget de kunne nå på tre minutter, når de var velforberedte. Jeg var glad for at høre, hvor meget fagsprog de faktisk kunne trylle frem – måske fordi de skulle til tavlen og fortælle/forklare.

Så har du et par timer inden jul, hvor der er hul i din årsplan – så prøv at pitch et fagbegreb.

 

Glædelig 1.søndag i advent / Mette

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.692 andre er allerede tilmeldt