Blog
0   22

Hjertebørn

Abonner på nyt om Jeanette Kjærgaard Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Tænk, hvis du hver dag, når du gik hjem fra dit arbejde havde en oplevelse af, at du ikke havde slået til på arbejdet i dag, at du havde en følelse af, at du ikke kunne mestre dit job, og at du dag efter dag følte dig dum og utilstrækkelig. Hvor længe ville du holde til det? Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg hurtigt ville kaste håndklædet i ringen.

Andet program af ”Smertensbørn” har været over skærmen her til aften kl. 20.40, og sikke en debat det første program har skabt! Nu håber vi, at det vil føre til nogle gode forbedringer i den danske folkeskole. Vi har brug for fokus på faglig og social trivsel, det hele barn, dannelse og mental sundhed.

I mit job som inklusionspædagog oplever jeg ofte elever, der har det fagligt svært. De har svært ved at følge med, de har svært ved at koncentrere sig og holde fokus, og de tjekker derfor ud af undervisningen. Nogle elever har over en længere periode, måske år eller hele deres folkeskoletid, fået en oplevelse af, at de ikke lykkes med at gå i skole, da de har haft svært ved de opgaver, som der er blevet stillet dem, og efterhånden begynder de at udvikle et negativt selvbillede, et fikseret mindset, og det kan gå hårdt ud over deres selvtillid, selvværd og tro på fremtiden. For nogle elever er det en meget lang folkeskoletid på 10 år, som de "bare" skal have overstået, men det er ingen elever tjent med, og det kan vi ikke være bekendt. Disse elever er mine hjertebørn, da jeg har et stort ønske om at ændre deres oplevelse af, hvordan det er at være elev i en dansk folkeskole.

Artiklen fortsætter under banneret

Forny folkeskolen

Vores folkeskole trænger til fornyelse. Vi har brug for en folkeskole, der ikke kun lægger vægt på det fagfaglige, men også på det mere praktiskfaglige, så flere elever kan få succesoplevelser, når de er i skole. Man kunne evt. oprette en praktisk linje, hvor elever kan være mere aktivt deltagende i undervisningen. Denne praktiske linje kunne lægge sig op af diverse erhvervsuddannelser, så eleverne får prøvet nogle forskellige fagområder af. Vi har dog også brug for, at de helt almindelige fag på skoleskemaet så som madkundskab, idræt, musik, håndværk/design og billedkunst igen får en ”stemme” og en betydning, så der ikke kun fokuseres på dansk, matematik og engelsk.

Når elever oplever, at de ikke mestrer at gå i skole, så de har tre måder at tjekke ud på; de kan enten bliver urolige og fjerne fokus fra det, som de synes, er svært, og som de har brug for hjælp til, de kan trække sig ind i sig selv, eller de kan se sig nødsaget til at bliver hjemme fra skole, da presset bliver for stort. Det er ikke forbi, at eleverne ikke vil i skole; det er fordi, at de ikke kan. Det er for svært, og deres hjerne og alarmberedskab er simpelthen på overarbejde.   

Succes!

Alle børn har brug for at opleve, at de lykkes med noget, og det er vores opgave at finde ud af, hvad de kan lykkes med, når de er i skole. Alle børn har brug for at opleve, at de mestrer at gå i skole, da det har stor betydning for, hvordan deres selvopfattelse, mindset, læringslyst og livsglæde bliver. Denne følelse og oplevelse af mestring er super vigtig, da den er med til at give dem en god ballast for en god og tryg barndom, et godt ungdomsliv med masser af lyst til læring, tro på egne evner, innovativ tænkning og mod på udfordringer gennem hele livet. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.562 andre er allerede tilmeldt