Blog
0   5

Læreruddannelsens praksissamarbejde med spil og leg

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Praktikperioderne på Læreruddannelsen i Aalborg ligger således, at der ikke er praktik på anden årgang. Også derfor er det vigtigt med et godt samarbejde med de lokale skoler, så de studerende kan afprøve noget af teorien i praksis. Det sker på vidt forskellig vis på de forskellige hold, men der er grund til at glæde sig over et samarbejde, der er inspirerende for såvel læreruddannelse som lærerne på skolen. Og forhåbentlig bliver eleverne også klogere og dygtigere.

Læreruddannelsens praksissamarbejde med spil og leg

”Lav et spil eller en leg, som jeres klassekammerater skal spille.

Find ud af spillereglerne.

Skriv spillereglerne, så andre kan følge dem.

Artiklen fortsætter under banneret

Spil spillet (eller leg legen) sammen med de andre fra klassen.”

Det arbejdede alle eleverne fra 0. til 5. klasse med på temadagen på Tornby Skole, en lille skole i lokalområdet. Dagens tema var ”instruerende tekster”, og de studerende fra Læreruddannelsen i Aalborg havde forberedt en undervisning for alle elever. En undervisning, der havde som mål at give eleverne kompetence i at læse en multimodal fagtekst, fortolke multimodale tekster og i det hele taget arbejde med instruerende tekster i praksis.

Mål for studerende var det helt grundlæggende:

at planlægge, gennemføre og evaluere en undervisning målrettet et bestemt klassetrin.

At få erfaring med det danskfaglige arbejde, der tager afsæt i ”Grib Litteraturen” – og faglig læsning.

Målene kan forekomme abstrakte, men som vanlig greb de studerende muligheden for at gå særdeles kreativt til opgaven. Der var pirattema i 0. klasse, hvor der blev instrueret i at lave pirathatte, udarbejde skattekort og finde sørøverskatten.

I 3. klasse blev der arbejdet med stafetløb, og der blev udarbejdet mange og anderledes stafetter, der så kunne afprøves. Andre klasser arbejdede med alle mulige andre spil og lege. Nogle instruktioner var videobaseret, andre billedinstruktioner og andre igen var med tekst.

Et af benspændende for planlægninger var (som sædvanlig) at der skulle indgå bevægelse i undervisning. En nem opgave på en skole, hvor de fysiske rammer er virkelig gode med multibane, idrætshal og store og rummelige lokaler og gange.

Opgaven var rammesat således til de studerende, der går på anden årgang i dansk:

Arbejd med afsæt i en fagtekst, der har et tema i forhold til en leg, et spil.

Der skal indgå en udeskole-aktivitet, bevægelse, egenproduktion.

Der skal være fokus på genreforståelsen med særligt henblik på ”instruerende tekst”

Opstil mål for undervisningen.

Opstil danskfaglige mål, personlige mål, sociale mål

Overvej evalueringsdelen.

I skal præsentere en ”mesterfortolkning” af en tekst. (altså: I skal lave en instruerende tekst – en digital og en analog) (altså en ”film” og en illustreret analog tekst.)

Brug arbejdsopgaverne i ”Grib Litteraturen” til inspiration.

Tag udgangspunkt i en multimodal tekst, (fagbog), der henvender sig til aldersgruppen.

Praktikperioderne på Læreruddannelsen i Aalborg ligger således, at der ikke er praktik på anden årgang. Også derfor er det vigtigt med et godt samarbejde med de lokale skoler, så de studerende kan afprøve noget af teorien i praksis. Det sker på vidt forskellig vis på de forskellige hold, men der er grund til at glæde sig over et samarbejde, der er inspirerende for såvel læreruddannelse som lærerne på skolen. Og forhåbentlig bliver eleverne også klogere og dygtigere.

Og det var sjovt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.669 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
465 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
246 andre er allerede tilmeldt