Glad Fagskole stillede op til årets Special Skills i Ishøj for at vise deltagerne, at tv-produktion kan være en mulighed, når de skal videre fra folkeskolen.

Evaluering: Special Skills gør elever klogere på uddannelse og praktik

Uddannnelsesvejledningen Special Skills gør elever med særlige behov klogere på, hvad de skal efter folkeskolen. En lærer efterlyser alligevel mere formidling fra andre unge med særlige behov, der har afsluttet folkeskolen, viser en evaluering. Arrangørerne vil gøre det endnu bedre.

Publiceret

Konklusion

Evalueringen af Special Skills har haft til formål at undersøge,hvorvidt arrangementet fungerer som et målrettet vejledningstilbudtil unge med særlige behov. Konklusionen er, at arrangementet istor grad lever op til dets målsætninger.

Special Skills udfylder den mangel, som dets initiativtageresøgte at udfylde; netop et målrettet vejledningstilbud til unge medsærlige behov, som også er en god oplevelse.

Selv om arrangementet mestendels opfylder dets målsætninger, erder nogle opmærksomhedspunkter, som er værd at følge op på:

Arrangementets strukturering i forhold til, hvordan elevernebliver præsenteret for stande og aktiviteter har storbetydning.

Variationen i målgruppen unge med særlige behov kan gøre detsvært at favne alle.

Der efterlyses mere inddragende formidling, for eksempel fraandre unge med særlige behov, som har afsluttet folkeskolen.

Pris på 30.000 kroner

Special Skills har fået tildelt Årets Anker 2020 af HKHovedstaden, som står bag prisen på 30.000 kroner. Begrundelsen er,at foreningen gør op med uoverskueligheden og giver unge medsærlige behov bedre vilkår for at træffe oplyste valg om job oguddannelse.

Årets Anker er en pris til påskønnelse af personer ellerorganisationer, som gør noget særligt for arbejderbevægelsen ogdens medlemmers forhold, herunder de menneskelige relationer.

"Med det formål passer jeres indsats fra Special Skills som fodi hose. Det er derfor, I nu modtager Årets Anker 2020 som enanerkendelse og en opfordring til at fortsætte jeres vigtigearbejde", sagde HK Hovedstadens fællesformand Christian Grønnemark,da han for nylig overrakte prisen med halvandet års forsinkelse pågrund af coronapandemien.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden 2017 har udskolingselever med særlige behov kunnet deltage i uddannelsesvejledningen Special Skills i Ishøj. I år kom Viborg også med, og planen er, at hele landet skal være dækket ind med 10-12 arrangementer om tre år.

Uddannelsesvejledningen Special Skills rykker til Jylland

Det lyder til at være en god ide, viser en evaluering af årets to arrangementer på henholdsvis bo- og uddannelsestilbuddet Thorshøjgård i Ishøj og Havredal Landbrugsskole ved Viborg. Både elever og lærere er altovervejende tilfredse med arrangementerne, hvor eleverne dels kan besøge aktiviteter baseret på færdigheder fra forskellige erhverv, dels dyste i konkurrencer, hvor de for eksempel skal stable dåser eller sy knapper i på tid.

"Special Skills udfylder manglen på et målrettet vejledningstilbud til unge med særlige behov, som også er en god oplevelse", lyder konklusionen i evalueringen af årets to arrangementer.

Special Skills er udviklet i et samarbejde mellem landsforeningen Livsværk, Thorshøjgaard og 11 andre uddannelsestilbud fra Frederiksberg, Københavns vestegn og Roskilde.

Elever opnår bedre forståelse af deres muligheder 

Det er ellers kun 41 procent af de adspurgte lærere, som svarer positivt på, at deres elever ved mere om, hvad de skal efter folkeskolen efter Special Skills, mens 45 procent hverken siger ja eller nej.

Til gengæld er betydeligt flere enige i, at eleverne både har fået en bedre forståelse af deres muligheder for uddannelse og praktik og mere viden om indholdet af disse muligheder. Henholdsvis 68 og 73 procent er enten delvist eller helt enige i de to forhold.

Variation i elevgruppen kan være grunden til, at nogle lærere ikke oplever, at Special Skills virker afklarende for deres elever, fremgår det af evalueringen. For eksempel ligger nogle elever i en gråzone, hvor de også har muligheder inden for det almene skoleområde.

Restriktioner førte til guiede ture

Det kan også spille ind, at der var en væsentlig forskel på de to arrangementer. På grund af covid19-restriktioner blev elever og lærere fra samme skole gruppevis guidet rundt til de forskellige stande på Thorshøjgård. Da turen kom til Havredal, var restriktionerne ophævet, så her kunne elever og lærere frit gå rundt mellem standene.

Elever med særlige behov skal kunne deltage i Special Skills i hele landet

I evalueringen beskriver en lærer ulempen ved selvbestemmelse:

"Jeg tror slet ikke, vi ville have fået det ud af det, som vi fik, hvis vi bare gik rundt med eleverne. Så ville vi bare have haft nogle, som sad over ved dyrene (…) Vi er i den tunge ende, så det med at shoppe rundt, det vil der ikke være nogen, der ville. Det ville være forvirrende og overfladisk".

En anden lærer mener dog, at det er uinteressant for eleverne at se det hele.

En dækmand kræver ikke lige så meget som en mekaniker

Et særligt oplysende og afklarende aspekt for eleverne er mødet med fagfolk, som fortæller om job, der ikke nødvendigvis kræver lang uddannelse og stærke tekniske kompetencer. En lærer udtrykker det på denne måde:

"Man kan faktisk godt lave noget med biler uden at være rigtig mekaniker, som de måske ikke kan klare, men dækmand - det kræver jo ikke lige så meget som at være mekaniker".

Flere af de interviewede lærere giver eksempler på elever, som opdager en fagdisciplin, de vil vide mere om, eller som de beslutter sig for at efterstræbe.

Lærer: Special Skills får mine elever til at drømme om fremtiden

Det kommer særligt til syne på to måder. Den ene sker ved at prøve en aktivitet fra faget. For eksempel gjorde det så stort et indtryk på en elev at male mønstre på en stand, at han besluttede sig for, at han vil være maler. Det havde han aldrig overvejet.

Andre elever får en succesoplevelse med en aktivitet inden for et felt, de i forvejen interesserer sig for. Her er eksemplet en elev, som går op i it. Eleven besøgte en stand med uddannelser inden for it. Denne opdagelse fik eleven til at bruge betragtelig tid på at undersøge den pågældende skole på sin telefon.

Eleverne skal både kunne se, føle og prøve

Det er vigtigt, at standene og de tilknyttede aktiviteter er konkrete og praksisorienterede for, at eleverne kan forstå indholdet af en uddannelse eller et erhverv, understreger flere lærere.

"De skal bruge flere sanser for at huske og suge viden til sig. Ikke bare det visuelle med at se, der er også mange, som ikke er bogligt stærke, så de får ikke noget ud af at læse, men at der så er nogle planter, man kan røre ved, eller male mønstre, at der er noget man kan føle og prøve. Så kan alle være med", siger en lærer.

På de stande, som lærerne omtaler negativt, var der ikke en aktivitet at engagere sig i. Særligt en stand på Thorshøjgård, hvor eleverne skulle kigge på, at en kammerat lappede en cykel, bliver nævnt. Derudover virkede nogle stande på Havredal til at være ubemandede og uden formidlende indhold.

Der er ikke meget, eleverne er utilfredse med, men netop manglen på aktiviteter og stande, hvor man bare skal kigge på, kan de ikke lide.

Oplagt at bruge unge med særlige behov som formidlere

På Havredal kunne flere elever genkende tidligere elever fra deres skoler, som nu går på landbrugsskolen. Det får en lærer til at foreslå, at landbrugsskolens elever bliver involveret mere og fortæller om deres oplevelse og udbytte af at gå der.

Hos Special Skills er formand Ulla Groth glad for evalueringen.

"Vi vil blandt andet arbejde videre med nogle af de ting, vi måtte gøre af nød på grund af corona, og som viste sig at fungere godt. For eksempel at der følger en guide med rundt, for når eleverne føler sig trygge, tør de måske stille spørgsmål til det, de ser. Så vi vil have mere struktur på besøgene", siger hun.

Eleverne skal kunne prøve noget på alle stande

Et andet fokusområde er, hvilke elever der besøger Special Skills.

"Gruppen er meget bred, så noglem vil have mere gavn af at besøge det almindelige SkillsDenmark. Det kan for eksempel være svært ordblinde, mens elever med autisme eller ADHD har brug for at se flere tilbud for at finde ud af, hvad der klikker for dem. Om det er it, dyr, mad eller blomster", siger Ulla Groth.

Hun vil også arbejde videre med kritikken af, at der er stande uden aktiviteter.

"Vi lægger op til, at der skal være aktiviteter, men vi havde nok ikke kommunikeret det godt nok ud i Viborg, hvor de Ishøj ved, at der skal være blomster, så eleverne kan binde en flot buket til mor, og de kan pynte donuts fuldstændig vildt. Så der er nogle ting, vi kan rette op på", siger Ulla Groth.

Du kan læse evalueringen via dette link:

Læs mere

Evaluering af Special Skills 2021