Blog
5   39

Debatten om debatten om debatten på folkeskolen.dk

Abonner på nyt om Helge Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Her kommer en kommentar til Hanne Birgitte Jørgensens indlæg om tonen på folkeskolen.dk.

Hanne Birgitte Jørgensen, Karen Ravn og andre medarbejdere på Fagbladet Folkeskolen   har skabt et enestående debatforum, hvor alle stemmer, der har interesse i folkeskolens ve og vel, kan komme til orde.

Mange forskere har rost dette forum over for mig. Det giver et godt indtryk af, hvad der sker i folkeskolen, og der er virkelig inspirerende og vægtige indlæg- også for en forsker.

Efter min mening  modvirker det den akademisering af debatten om folkeskolen, som har fundet sted. Som den fremragende norske didaktiker Sigmund Ongstad har skrevet, bliver kun forskeres, magtfulde embedsmænds og politikeres udsagn taget alvorligt i magtens korridorer. Denne kløft mellem forskere og praktikere skal modarbejdes, mener han.

Efter min mening er lærernes udsagn om pædagogik lige så vigtige som forskernes. En ligeværdig samtale mellem forskere og lærere er guld værd for folkeskolens udvikling. Nogle forskere har imidlertid vanskeligt ved at acceptere denne ligeværdighed, men taler oppe fra og ned. Blandt andet oplever jeg i forbindelse med mine mange anmeldelser af pædagogisk litteratur, at forskere negligerer den debat, der foregår mellem lærere fx om dansk, dannelse og pædagogik generelt. Man referer oftest kun til forskere, og i en ph.d er det ikke velset, at man i sine kildeangivelse referer til ikke-forskeres artikler. Lange pædagogiske udviklinger og væsentlige debatter negligeres.

Artiklen fortsætter under banneret

De værste angreb, jeg som anmelder i 41 år har været ude for, er bag om ryggen-angreb fra forskere og helt uanstændige nedgøringer af samme. Jeg kan sagtens klare mig på argumenter, men bagom-ryggensladder med påstande om min håbløse inkompetence er jeg værgeløs over for. En skide anmelder ved Fagbladet Folkeskolen skal ikke kritisere  forskningen.

Det er utrygt, at redaktionens vurdering af indlæg i folkeskolen åbenbart i så høj grad vurderes ud fra udsagn bag om ryggen på debattørerne.  Hvis der er forhold, der skal ændres, må skoleledere og forskere i det mindst stå åbent frem og debattere offentligt.

Folkeskolen.dk er først og fremmest for lærere. De har svært ved at komme til orde i andre medier, hvor de mest forvrøvlede indlæg ofte optages, hvis man har en ph.d. eller er en kendis.

Det afholder mig imidlertid ikke fra endnu engang at komplimentere folkeskolens redaktion for at skabe et glimrende debatforum. Det ville være en skam, hvis redaktionen mister sin troværdighed.

Jeg har i høj grad haft mine meningers mod i de indlæg, jeg har skrevet igennem mange år i mange medier, men de sidste år må jeg indrømme, at jeg ikke har kunnet sige mig fri for  selvcensur, når jeg skriver på folkeskolen.dk.  Hvem har sagt hvad bag min ryg? Kan jeg nu åbent og sagligt fremsætte mine synspunkter, eller vil jeg og mine indlæg blive slettet af den skjulte censur? Jeg har også kraftigt overvejet omkostningerne ved at skrive dette indlæg.

Men rent bortset fra det. Jeg kan kun være enig i, at samtale og debat har sin etik, og at den demokratiske samtale skal foregå på en anstændig måde. Det gør den desværre langt fra i  det offentlige rum- heller ikke blandt forskere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.666 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
470 andre er allerede tilmeldt

Det faglige netværk Lærersenior er for lærere, som er pensioneret eller på vej dertil. I samarbejde med fraktion 4 - pensionisterne i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
787 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
758 andre er allerede tilmeldt