Blog
0   22

Jeg er udfordret af mit eget fagsyn

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg er nysgerrig på hvordan vi får skabt god matematikundervisning. Men kan forældrene, eleverne, kollegaerne og jeg selv følge med. Har vi et fælles fagsyn?

Jeg er vild med udvikling af matematikundervisning. Jeg får god energi af at være nysgerrig og prøve nyt af. Jeg indrømmer gerne, når det ikke lige går som forventet. Men forklarer og fortæller gerne, når det hele går op i en højere enhed. Hvordan kan vi skabe matematikundervisning, der skaber mere læring og motivation hos eleverne? Det er et meningsfyldt spørgsmål for en matematiklærer.

Jeg overvejer tit om vi er på rette vej, og om aktiviteter og læring fra matematiktimerne giver eleverne det, som de får brug for i deres videre liv. De valg vi tager som matematiklærere er nødvendige, men de er også svære og afgørende. Der er intet lettere end at skabe demotivation for faget, og det kræver en indsats at skabe undervisning, der giver mening. De rammevilkår som vi skaber matematikundervisning i, er ofte mangelfyldte og udfordrende. Tænk hvis vi kunne købe de materialer, vi ønskede os. Tænk hvis vi kom på de kurser vi ønskede os. Tænk hvis der var rigelig tid til fagteam og fælles forberedelse. Tænk hvis vi kunne deltage i fede events, udflugter og projekter uden i den virkelige verden. Tænk hvis vi havde tiden og muligheden  at lære med LEGO i matematiktimerne. Tænk hvis vi arbejdede ud fra et fælles fagsyn på skolen. Tænk hvis forældrene kendte skolens fagsyn på matematikundervisning.

Jeg har selv mange gange oplevet elevernes motivation, når vi kaster os ud i opgaver og projekter, der giver mening, og skaber forståelse for elevernes eget liv. Jeg har også samtidigt overvejet om mine omgivelser og forældrene kan forstå min prioritering. Kan mit fagsyn harmonere med deres? Mon de vil brokke sig? Jeg tror, at vi som skole skal være bedre til at formidle vores fagsyn til vores omgivelser. For hvordan skal man kunne forstå matematiklærerens prioritering, hvis man ikke kender fagsynet.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.295 andre er allerede tilmeldt