Censorer kommer med ”alvorlig kritik” af engelskprøven på læreruddannelsen

Censorerne på læreruddannelsen rejser i årets beretning en "alvorlig kritik" af engelskprøven på uddannelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen i år rejses der en "gennemgående alvorlig kritik" af prøven i engelsk på læreruddannelsen.

Sådan lyder dommen i årsberetningen fra censorformandskabet på læreruddannelsen.

Ifølge censorerne er der nemlig fortsat problemer med vægtningen af de studerendes egne sprogfærdigheder i almindelighed og skriftlighed i særdeleshed.

PD: Engelsk har brug for ændringer i fagets afsluttende prøve 

"Prøveformen fungerede udmærket, men det er stadig et problem, at man ikke kan vurdere den enkelte studerendes skriftlige færdigheder. Der kan være tale om hjælp udefra til synopsen, og ved gruppeeksamen fremgår det ikke hvem, der kan skrive og hvem, der evt. ikke kan", lyder det fra en censor i beretningen, mens en anden censor konkluderer:

"De mundtlige dele af bedømmelsen var gode, men de skriftlige var under al kritik. Det er ikke muligt at vurdere skriftlig sprogfærdighed, når opgaver kan skrives i grupper uden at markere, hvem der har skrevet hvad, og når de tilmed kan gå til mundtlig prøve på baggrund af gruppeprodukt. Det er dybt problematisk".

Ved og kan for lidt

Derudover pointeres det af censorerne, at eleverne ikke modtager nok undervisning i kernefaglige elementer, da disse ikke er en tilstrækkelig del af kompetencemålene.

Konsekvensen er ifølge censorerne, at de studerende ikke er godt nok klædt på til lærerjobbet.

Alt for usikker eksamensbedømmelse

Fra en censor lyder dommen:

"De studerende ved for lidt og kan for lidt ift. den profession, de skal ud at udøve. De har brug for mere viden og bedre faglige færdigheder".

Læs mere

Læs censorrapporten her