Blog
0   8

Lærerens arbejdsliv i mødet med en gul (halm)transportør

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Kunsten i Aalborg har et projekt ”Kunsten to go”, hvor de tager ud til de uddannelser, der måtte melde sig klar. Læreruddannelsen er jo altid klar.I dagens workshop fra Kunsten kom der flere og anderledes bud på ”det uendelige arbejdsliv”. Spændende. Anderledes. Og som altid er det herligt at få en anden faglig vinkel ind i undervisning. Nogle af aktiviteterne kan overføres til danskundervisning i folkeskolen. Andet er måske mindre anvendeligt, men alle lærerstuderende (og lærere) har glæde af at blive overrasket i deres forståelse af kunst og arbejdsliv.

Lærerens arbejdsliv i mødet med en gul (halm)transportør

”Selvoptimering, omstillingsparathed, stress, effektivisering, bureaukrati og øget digitalisering. Det er blot nogle af de udfordringer, som udstillingen Work it Out italesætter. En udstilling, der sætter fokus på fremtidens arbejdsliv.” Det er ordene på Kunstens hjemmeside, hvor udstillingen Work it Out præsenteres. Hannah Toticki er kunstneren bag et værk (en installation) der indgår i denne udstilling på Kunsten i Aalborg.

Kunsten i Aalborg har et projekt ”Kunsten to go”, hvor de tager ud til de uddannelser, der måtte melde sig klar. Læreruddannelsen er jo altid klar.  Her på Læreruddannelsen i Aalborg står kunstværket af Hannah Toticki nu i atriumgården. Det ligner til forveksling en halmtransportør hentet fra et mindre landbrug. Det består af et gult, meget gult, transportbånd, hvorpå der er grønne hænder, der konstant slår mod et tastatur, når strømmen er tændt. Kunsten kommer ud med en workshop, hvor der arbejdes med ”Det uendelige arbejdsliv” med afsæt i kunstværket og mange kreative arbejdsprocesser.

Der bliver spurgt: ”Hvad er et arbejde egentlig, og hvorfor arbejder vi? Er der grænser for vores arbejdsliv? Kan vi i fremtiden skabe et mere bæredygtigt arbejdsliv for individ og samfund? Og hvordan kan kunsten og kunstmuseet skabe rammerne for nytænkning af fremtidens arbejdsliv?” Det kom der måske ikke et svar på, men det blev diskuteret.

Artiklen fortsætter under banneret

Først blev sanserne vakt med barfodsvandring på en lang række underlag med forskellig taktil  kvalitet. Græsmåtter, plastikhandsker, ledninger og gulvmåtter mærkes forskelligt. Og når man har bind for øjnene, mærkes alt endnu mere. Så har der været en ganske kort introduktion til de fysiske rammer for arbejdslivet. Spørgsmålet kan jo være: Hvordan optimerer man arbejdspladsen, så man ikke får ”en flad røv”, som lærer? Hvordan kan man gøre siddepladsen mere varieret? Opfind noget, der kan gøre det muligt at være lærer uden at man sidder ned med forberedelse og feedback. Det kom der mange og meget alternative bud ud af. Ikke alle var lige realiserbare, men det var heller ikke intentionen.

Arbejdslivet spiller en rolle i samfundet, i vores kultur, økonomi og identitet. Præstationspres, forventninger om selvrealisering og øgede krav om robusthed er vilkår i nutidens arbejdsliv. Med coronakrisen er mulighederne for fremtidens arbejdsliv for alvor kommet på dagsordenen. Måske er det tid til at gøre op med gamle forestillinger og gentænke, hvordan og hvor meget vi går på arbejde?

I dagens workshop kom der flere og anderledes bud på ”det uendelige arbejdsliv”. Spændende. Anderledes. Og som altid er det herligt at få en anden faglig vinkel ind i undervisning. Nogle af aktiviteterne kan overføres til danskundervisning i folkeskolen. Andet er måske mindre anvendeligt, men alle lærerstuderende (og lærere) har glæde af at blive overrasket i deres forståelse af kunst og arbejdsliv.

Det er berigende, at kulturinstitutionerne tager del i uddannelsesområdet.

P.S. Og som altid er der grund til at glæde sig over, at pedellerne (her på UCN og formentlig overalt i skolen) har gode og særdeles kreative løsninger på, hvordan installationer (og kunst) kan transporteres og opstilles.

  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.708 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
477 andre er allerede tilmeldt