Anmeldelse Læsning
0   34

Fut under lystlæsningen

Med "Læselyst - Ideer til at skabe læselyst i klasserummet" deler forfatterne ud af en godtepose fuld af ideer til arbejdet med læsning på alle klassetrin med fokus på at øge læselysten, samtidig med at eleverne udvikler deres læsekompetencer.

Læselyst

Fakta


Titel
Læselyst

Forfatter
Ulla Maria Michaelsen, Dorthe Rise

Pris
210

Sider
80

Forlag
Gyldendal

Ideerne i "Læselyst" er gennemsyret af, at de skal kunne bruges i skolen, i fritidstilbuddene, i hjemmet og på folkebiblioteket. Det er med andre ord en bred vifte af ideer, der giver læreren rig mulighed for at vælge de aktiviteter, der passer bedst på den enkelte klasse, en enkelt gruppe af elever eller måske en hel årgang.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er meningen, at de forskellige aktiviteter skal øge elevernes lystlæsning. Den skal have bedre forhold både hjemme og i skolen. Der er derfor kapitler til lærerne, men også et til forældrene. De opfordres til at læse højt for børnene og til at være gode rollemodeller i forhold til læsning. Der er sågar forslag til, hvordan de kan tale med deres børn både før, under og efter læsningen. Dette afsnit er fint til de forældre, der har mulighed for og overskud til at gå så meget ind i deres børns lystlæsning såvel som deres læseudvikling.

Vi vil imidlertid her koncentrere os om den del af bogen, der henvender sig til læreren: Bogen indeholder 28 konkrete bud på aktiviteter man kan arbejde med. Mange af dem hedder noget på engelsk: book tastning, book talk, book bento og så videre. Jeg har svært ved at gennemskue pointen i disse navne. “Kom, 1.b - nu skal vi til book tastning”. Risikerer man at distancere nogle børn fra det, det egentlig handler om? Jeg kan godt frygte det lidt. Jeg ville som lærer nok vælge at tilpasse aktiviteternes navne til den konkrete klasse. Det er der heldigvis heller ikke noget i vejen for. Det vigtige ved aktiviteterne er ikke deres navne, men deres indhold og rolle i arbejdet med læselyst.

Der er aktiviteter, der vil være kendt af de fleste, såsom boganmeldelser og læsebingo i forskellige variationer. Der er også mere ukendte aktiviteter. Et eksempel på en sådan er "vandrebogen", som er en bog, eleverne læser på skift. Der sidder et kort i bogen, hvor alle elevernes navne står. Når man har læst bogen, streger man sit navn over og giver bogen videre til den næste på listen. På den måde får man en fælles læseoplevelse som klasse. Der opfordres til, at læreren vælger en bog, der er overskuelig for alle at læse, eller en bog, der findes som lydbog, så dee, der måske har svært ved at læse den med øjnene, kan læse den med ørerne.

Der er tilknyttet et tip til hver aktivitet. Det kan være et tip til for eksempel at differentiere aktiviteten eller til at organisere den og føre den ud i livet.

Bogen er alt i alt en samling af brugbare praktiske aktiviteter, der er lige til at gå i gang med og lige til at plukke af. Det er tydeligt, at de to forfattere brænder for arbejdet med elevernes lystlæsning og læseudvikling, og at de gerne deler ud af deres erfaringer og ideer. Erfaringer, der med denne bog kan komme mange til gode på en let, fin og overskuelig måde.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.706 andre er allerede tilmeldt