Anmeldelse

Læselyst

Fut under lystlæsningen

Med "Læselyst - Ideer til at skabe læselyst i klasserummet" deler forfatterne ud af en godtepose fuld af ideer til arbejdet med læsning på alle klassetrin med fokus på at øge læselysten, samtidig med at eleverne udvikler deres læsekompetencer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ideerne i "Læselyst" er gennemsyret af, at de skal kunne bruges i skolen, i fritidstilbuddene, i hjemmet og på folkebiblioteket. Det er med andre ord en bred vifte af ideer, der giver læreren rig mulighed for at vælge de aktiviteter, der passer bedst på den enkelte klasse, en enkelt gruppe af elever eller måske en hel årgang.

Fakta:

Titel: Læselyst

Forfatter: Ulla Maria Michaelsen, Dorthe Rise

Pris: 210

Sider: 80

Forlag: Gyldendal

Det er meningen, at de forskellige aktiviteter skal øge elevernes lystlæsning. Den skal have bedre forhold både hjemme og i skolen. Der er derfor kapitler til lærerne, men også et til forældrene. De opfordres til at læse højt for børnene og til at være gode rollemodeller i forhold til læsning. Der er sågar forslag til, hvordan de kan tale med deres børn både før, under og efter læsningen. Dette afsnit er fint til de forældre, der har mulighed for og overskud til at gå så meget ind i deres børns lystlæsning såvel som deres læseudvikling.

Vi vil imidlertid her koncentrere os om den del af bogen, der henvender sig til læreren: Bogen indeholder 28 konkrete bud på aktiviteter man kan arbejde med. Mange af dem hedder noget på engelsk: book tastning, book talk, book bento og så videre. Jeg har svært ved at gennemskue pointen i disse navne. “Kom, 1.b - nu skal vi til book tastning”. Risikerer man at distancere nogle børn fra det, det egentlig handler om? Jeg kan godt frygte det lidt. Jeg ville som lærer nok vælge at tilpasse aktiviteternes navne til den konkrete klasse. Det er der heldigvis heller ikke noget i vejen for. Det vigtige ved aktiviteterne er ikke deres navne, men deres indhold og rolle i arbejdet med læselyst.

Der er aktiviteter, der vil være kendt af de fleste, såsom boganmeldelser og læsebingo i forskellige variationer. Der er også mere ukendte aktiviteter. Et eksempel på en sådan er "vandrebogen", som er en bog, eleverne læser på skift. Der sidder et kort i bogen, hvor alle elevernes navne står. Når man har læst bogen, streger man sit navn over og giver bogen videre til den næste på listen. På den måde får man en fælles læseoplevelse som klasse. Der opfordres til, at læreren vælger en bog, der er overskuelig for alle at læse, eller en bog, der findes som lydbog, så dee, der måske har svært ved at læse den med øjnene, kan læse den med ørerne.

Der er tilknyttet et tip til hver aktivitet. Det kan være et tip til for eksempel at differentiere aktiviteten eller til at organisere den og føre den ud i livet.

Bogen er alt i alt en samling af brugbare praktiske aktiviteter, der er lige til at gå i gang med og lige til at plukke af. Det er tydeligt, at de to forfattere brænder for arbejdet med elevernes lystlæsning og læseudvikling, og at de gerne deler ud af deres erfaringer og ideer. Erfaringer, der med denne bog kan komme mange til gode på en let, fin og overskuelig måde.