Blog
0   7

Handlekompetence kræver viden og indsigt

Abonner på nyt om Ulla Hjøllund Linderoth i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Naturfagene befinder sig i en tid med stort fokus på naturfaglig kompetence, men hvordan balanceres viden og kompetencer?

Viden og kompetencer

Viden er en forudsætning for at opnå færdigheder og kompetencer. Man skal have noget at udøve færdighederne på, og noget at være kompetent indenfor. Nogle gange oplever jeg dog, og også i min egen undervisning, at viden kan risikere at blive nedprioriteret. Ikke underligt, når man, som lærer, hurtigt oplever stof- og kompetencetrængsel i naturfagene. Et af folkeskolens mål er at udvikle elevernes mulighed for at tage stilling og handle. De skal altså udvikle handlekompetence. Men kan handlekompetence udvikles uden et grundlag af viden?

En øjenåbner

I samarbejde med Plastindustrien har jeg været med til at udvikle læringsspillet Tjek på plast. Spillet kan fungere som en samtalestarter indledningsvist i et forløb om plast, og det var i den ånd, jeg prøvede spillet, som andre havde lavet et udkast til. Det overraskende var, at jeg mødte spørgsmål om plast, hvor det korrekte svar kom bag på mig. Der var noget, jeg ikke vidste, hvilket der i sig selv ikke er noget odiøst i! Derimod oplevede jeg, hvordan viden ofte er en forudsætning for at tage kvalificeret stilling og ikke skabe myter omkring et vidensområde.

Artiklen fortsætter under banneret

Aflivning af myter

Under udviklingen af læringsspillet, er jeg blevet mindet om, hvordan et solidt vidensgrundlag skaber et fundament for udvikling af kompetencer, herunder evnen til at tage stilling og handle. For mine elevers vedkommende fik de mange aha-oplevelser, fx at biobaseret plast ikke kan nedbrydes i naturen, men skal omdannes på særlige anlæg. Og i dette tilfælde netop en viden, som kan påvirke fremtidige handlinger.

Til læringsspillet er der udviklet et sammenhængende naturfagligt undervisningsforløb, som er oplagt at bruge som fællesfagligt fokusområde. Læs mere her: www.plast.dk/tjekpaaplast


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.696 andre er allerede tilmeldt