Blog
0   8

Motiverer undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning eleverne på SOSU?

Abonner på nyt om Mette Bommersholdt i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvem vil ikke gerne have motiverede elever, der glæder sig til naturfagsundervisningen. Kan IBSE-metoden hjælpe os med det, og hvordan kan vi gøre det?

IBSE, der står for Inquiry Based Science Education, er en tilgang til naturfag, der har fokus på elevernes forståelse af faget. Eleverne skal altså ikke bare være i stand til at kunne gentage indøvet fagstof. Men derimod udvikler de selv hypoteser og forklaringer gennem deres egne handlinger. Det kan fx være, at de selv udtænker og udvikler et forsøg, der giver dem svar på deres hypoteser. Når de selv skal diskutere sig frem til hypoteser og forklaringer, fremmer det elevernes naturfaglige sprog.  

Et helt IBSE-forløb strækker sig typisk over flere timer, end jeg har til rådighed i naturfagsundervisningen til et enkelt emne. Men man kan sagtens bruge delelementer i sin undervisning alligevel. Jeg har brugt 5E- modellen som udgangspunkt i min undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Det første E handler om at engagere eleverne, altså motivere dem til emnet. Her kan man bruge elevernes forforståelse af emnet. I et forløb om næringsstoffer brugte jeg grubletegninger med forskellige udsagn, som eleverne skulle forholde sig til. Grubletegningernes udsagn handlede om hverdagsforståelser, som eleverne i grupper skulle forholde sig til. Dernæst så vi et par korte film med fakta om næringsstoffer, og så skulle de igen forholde sig til udsagnene og om de havde erhvervet sig ny viden.

Så grubletegningerne kan være med til at sætte naturfaglige diskussioner i gang. Nogle gange kan eleverne ikke give et entydigt svar, men måske mere et ”det afhænger af…” og dernæst dykke ned i det teoretiske stof for at svare dybere på det.

Bliver eleverne så mere motiverede i naturfag, når de arbejder med dele fra IBSE-metoden? Svaret må være, at alle nye metoder skal læres både af elever og underviser, men eleverne får snakket og diskuteret mere. Næste gang jeg bruger grubletegninger i min undervisning, kender eleverne metoden og ved med det samme, hvad de skal i gang med.

astra.dk/uddybning-5e-modellen

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Sosu-undervisere er for alle, som underviser på social- og sundhedsskoler eller har interesse for området. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
150 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.678 andre er allerede tilmeldt