Blog
0   8

”Det mest udfordrende er tiden”

Abonner på nyt om Idrætsfaget – set fra et uddannelsesperspektiv i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Om overgangen fra at være studerende til nyuddannet idrætslærer

I de næste par blogs vil jeg skrive om overgangen fra at være idrætsstuderende til nyuddannet idrætslærer.

Fortæl mig om din praksis

Ved afslutningen af et idrætshold, beder jeg altid de studerende om at skrive og fortælle om deres oplevelser i praksis, når de nu kommer ud i ”det virkelige liv”. Det er der ikke mange der gør af sig selv, men når jeg tilfældigvis møder dem, opfordrer jeg dem igen, og så kommer der masser af gode fortællinger om hvordan overgangen fra at være studerende til idrætslærer opleves. Fortællinger, jeg kan bruge som et billede på praksis, og som inspiration og ramme for de valg, jeg gør mig i min undervisning.

Tidsaspektet er det mest udfordrende

Artiklen fortsætter under banneret

En tidligere studerende mener, at tidsaspektet er det mest udfordrende, fordi man har lyst til at putte så mange ting ind i sin undervisning. Hun fortæller videre, at der ikke meget tid, når eleverne skal samles i klassen efter pause, omklædes og efter undervisningen står den på madpakkespisning. Så er 2*45 min lektioner hurtigt brugt, og de gode intentioner med fordybelse og medindflydelse kan hurtigt gå fløjten.

Manglende sammenhæng mellem uddannelse og praksis

Den nyuddannede kan ofte opleve, at der mangler sammenhæng og overensstemmelse mellem det, der er blevet undervist i på studiet og hvordan praksis ser ud. Ofte er det helt andre ting, der er på spil, end det, der har været lagt vægt på i studiet.

Struktur og tid

De strukturelle udfordringer i praksis, i form af (for) kort tid til effektiv idrætsundervisning, kan være svære at påvirke. Men i længden kan det virke demotiverende og hæmmende for både elever og lærere, og påvirke kvaliteten i idrætsundervisningen, hvis der ikke er tid nok, og undervisningen derfor kan opleves som overfladisk og fragmentarisk.

Hvad gør du?

Hvordan klarer du udfordringen med at nå alt det, du har planlagt og levere en god, kvalificeret og motiverende undervisning i den tid, der er sat af i skemaet?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.198 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
470 andre er allerede tilmeldt