Debat
0   11

Vi må væk fra forretningslogikken og det haster!

Skoler er i dag mere forretninger end pædagogiske kultur-, undervisning- og dannelsesinstitutioner.

Det er egentligt mærkeligt, at det har fået lov til at udvikle sig, som det har gjort i de sidste 20 til 30 år. Det er ganske almindeligt visdom og fornuft, at man ikke kan handle med mennesker, men på flere måder er børn, som skoleelever, i dag blevet slaver i et pengeorienteret system.

Hvor har jeg igennem mange år talt med adskillige personer om dette, og stort set alle uanset profession eller rolle ift. skolen, har været enige i at forretningslogikken er usund. Jeg har personligt kun mødt én enkel, som eksplicit var bedøvende ligeglad med, at børn blev gjort til en vare.

Artiklen fortsætter under banneret

Problemet med at gøre børn og dermed mennesker til en vare behøver ikke nogen dybtgående analyse. Selv en 3-årig vil kunne udtrykke sig rimeligt fornuftigt om, hvor ubehageligt og demotiverende det er blive gjort til en ting, som kan udbydes med forretningspotentiale for øje.

Det som forretningslogikken skader så meget, er det sociale. Det sociale, forstået som det vi mennesker skaber sammen for fællesskabets egen skyld, lider i hænderne på forretningslogikken. Først og fremmest fordi det sociale er noget levende. Når noget levende gøres til døde ting opløses elementer som ligeværdighed, anerkendelse, nærvær, samvær, kærlighed og tillid. Disse elementer er afgørende for autentisk deltagelse i aktive og kreative læreprocesser.

Én af årsagerne til at Folkeskolen er i så dårlig forfatning, er at det sociale, er en syg patient i skolerne. Hvis Folkeskolen derfor skal til at leve og udvikle sig igen, må et element som forretningslogikken udfases. Og man kan sagtens udvikle økonomiske og ansvarlige strukturer, som understøtter det sociale, selvom man dropper forretnings- og ikke mindst effektiviseringslogikker på Folkeskoleområdet.

Det sociale lever godt der hvor mennesker bliver behandlet som personer og ikke som en vare.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ