Debat
0   3

Mens vi venter

Søg inspiration i Lov om voksenansvar

Hver gang jeg underviser på skoler, møder jeg ønsket om og behovet for, at udfordre det uklare og utidssvarende regelsæt for magtanvendelse i folkeskolen. En uklarhed som skaber utryghed.

Tilbage i 2003 blev 2 lærere fra Fredericiaskolen frikendt for vold, da de havde sat tape over munden på en 9 årig dreng. Center for Ligebehandling af Handicappede (CLH) og Børnerådet magtanvendelsebegrebet undersøgte I 2004 de forskellige vinkler man oplevede på landets specialskoler og i centerklasser. Man fandt, at en stor del af undersøgelsens deltagere ofte stod i situationer, hvor der blev brugt magt. Samme undersøgelse viste også, at begrebet „magt“ er svært at definere. I 2005 udkom hæftet "Magtanvendelse i folkeskolen". Heri udtaler professor i strafferet, Jørn Vestergaard, at man bør.."overlade det til andre faggrupper, folk med praktisk erfaring på området og særligt sagkyndige at udvikle en god praksis, som kan tåle dagens lys og vinde almindelig anerkendelse".

Artiklen fortsætter under banneret

Inspirationen finder jeg dels i min egen 20 årige praktiske erfaring i arbejdet med fantastiske, søde, men også grænsesøgende børn og unge.

Dels i lovgivningen i "Lov om voksenansvar".

Kort om baggrunden for dén lov:

"I juni 2013 nedsatte den daværende regering Udvalget om magtanvendelse på anbringelsessteder for børn og unge (Magtanvendelsesudvalget). Udvalget havde til formål at afklare, beskrive og analysere de etiske, juridiske og praktiske grænsedragninger for anvendelse af magt over for anbragte børn og unge, herunder analysere udfordringerne ved det daværende regelsæt. Magtanvendelsesudvalget skulle endvidere komme med forslag til et kommende regelsæt. Baggrunden for nedsættelsen af udvalget var bl.a., at både Folketingets Ombudsmand og Folketingets § 71-tilsyn havde påpeget, at det eksisterende hjemmelsgrundlag for magtanvendelse på børne- og ungeområdet var uklart". Socialstyrelsen, feb. 2017

Jeg er af den klare overbevisning, at lovgiverne og Undervisningsministeriet med fordel kan skele til det tidssvarende og brugbare materiale der kom ud af Magtanvendelsesudvalgets arbejde. Udformet i Lov om voksenansvar.

Indtil da.. for dét bliver nok en længere proces, vil jeg anbefale at af-tabusere emnet magt ved at tale åbent og ofte om det. Og endeligt sikre tryghed gennem faglig forståelse for de nuværende regler, og færdigheder i faglige praktiske metoder til Skånsom magtanvendelse. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt