Blog
0   3

Kampen om algoritmen del 2

Abonner på nyt om Lærelyst i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.

Hvor ligger tænkningen begravet?

Vi laver målsætninger for alt muligt, men ikke for tænkningen og hjerners udvikling – er der mon et behov herfor.

Da jeg var ung, skiftede jeg både gearkasser og motorer i mine ”gamle” biler. For 40 år siden var det muligt at gennemskue teknikken i en bil. Nu omdage gennemskues de tekniske problemer af en computer, de elektroniske finesser er smarte/hurtigere og sandsynligvis mere sikre, min hjerne er sat på sidelinjen, den kan ikke umiddelbart gennemskue de elektriske kredsløb.

Elever i Grundskolen (8-9. årgang) kan løse de sværeste ligninger(2. og 3. grad) finde rødder og toppunkter på diverse grafer osv. noget jeg selv først lærte i gymnasiet. Hvor er det vildt så ”dygtige” nutidens elever er, nærmest et kvantespring.

Artiklen fortsætter under banneret

Problemet er bare, at eleverne bruger  programmer/apps til at løse disse ligninger og til at finde diverse statistiske deskriptorer. Det elektriske kredsløb har taget over. Og jeg kan fortælle jer, det går meget meget hurtigere.

Selvfølgelig skal eleverne forstå deskriptorernes betydningen, men den matematiske ”mystik” bag, kan man fint ”leve uden”. (også i matematik)

Stjæler vi tænkningen, hjernetræningen fra vores elever– fremskridt eller?

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.255 andre er allerede tilmeldt