"Den er ikke retvisende. Den stresser eleverne unødigt. Den sætter nogle af eleverne i bås. Og jeg synes i det hele taget ikke, at det er et særlig godt evalueringsredskab", lyder det fra faglig rådgiver og lærer Maria Roneklindt.

Engelsklærer: Uforståeligt, at de nationale test har fået lov til at leve så længe

De nationale test skal fjernes. De knuser elevernes faglige selvtillid og giver ikke et retvisende indblik i elevernes faglige niveau. Sådan lyder dommen fra lærer og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/engelsk Maria Roneklindt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politikerne har siden sidst i august forhandlet om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem, der skal tage over efter de udskældte nationale test. 

Tilbage i foråret lagde KL, DLF og Skolelederforeningen deres fælles forslag til et nyt testsystem frem. Her forslog de blandt andet, at de nationale test i engelsk fjernes helt, så der fremover alene er obligatoriske, landsdækkende test i læsning og matematiske færdigheder.

Og det håber engelsklærer og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/engelsk Maria Roneklindt i den grad bliver til virkelighed.

"Jeg vil blive rigtig glad, hvis man fjerner de nationale test i engelsk", siger Maria Roneklindt og fortsætter:

"Den er ikke retvisende. Den stresser eleverne unødigt. Den sætter nogle af eleverne i bås. Og jeg synes i det hele taget ikke, at det er et særlig godt evalueringsredskab", siger hun om testene, der p.t. er obligatorisek i 4. og 7. klasse.

KL, DLF og Skolelederforeningen laver fælles forslag til afløser for nationale test

Ifølge Maria Roneklindt bør de nationale test fjernes, så lærerne i stedet selv kan gå ind og vurdere, hvilke evalueringsredskaber de vil bruge i deres undervisning. Hun mener nemlig ikke, at de nationale test står til at rede.

"Jeg synes ikke, at man skal spilde en masse tid med at forsøge at gøre testene bedre, for jeg tror ikke, at de kan blive så god, som vi ønsker", siger Maria Roneklindt og fortsætter:

"Ligegyldigt hvordan vi præsenterer en national test, så klinger det i de unge menneskers hoveder af, at de nu skal vurderes igen. De får et resultat. De bliver målt og vejet. Og så skal de ovenikøbet også hjem til mor og far med de her papirer. Det fylder bare rigtig meget".

Forældrebeskeden, jeg ville ønske, jeg kunne sende

Det evige testpres

Og ifølge folkeskolen.dk's faglige rådgiver er der særligt én vigtig grund til at fjerne de nationale test, nemlig presset på eleverne.

"Alle elever kan blive presset over testen. Også selvom man fortæller dem, at det ikke er det det handler om. Bare det, at det er de nationale test, og at de får et resultat, gør dem sindssygt nervøse", fortæller Maria Roneklindt, som dog slår fast, at de især rammee de sårbare elever.

"I 7. og 8. klasse har vi stadig at gøre med børn. Så det ikke fordi jeg synes, at al test bare skal fjernes i hele folkeskolen, for vi skal jo trods alt forberede dem på det videre uddannelsesliv. Men jeg synes også, vi skal tage højde for, hvornår de er klar til at kapere det og ikke er lige så sårbare omkring det".

Hjælp vores børn og unge og fjern de nationale test

Maria Roneklindt mener derfor, at de nationale test skal fjernes hurtigst muligt.

"Eleverne befinder sig jo i den her præstationskultur, hvor det handler om at gøre det godt hele tiden. Og det er ikke, fordi vi løser problemet ved at fjerne de nationale test, men det er da et skridt på vejen".

Prioriteterne skal på plads

Maria Roneklindt håber derfor på, at der i regeringen kommende udspil til et nyt test- og evalueringssystem er lagt op til en bedre prioritering af lærernes tid og arbejde.

"Tænk hvis vi i stedet fik mere tid til skole-hjem-samarbejdet. Tænk hvis vi fik mere tid til evalueringsarbejdet. Tænk hvis vi havde mere forberedelsestid som lærere, så vi kunne have en snak med både forældre og elever om, hvordan de egentlig klare sig i faget, og hvad vi kan gøre for at rykke dem".

Skolen uden nationale test

Maria Roneklindt opfordrer allerede nu forældrene i sin klasse til ikke at tillægge de nationale test nogen værdi.

"Som jeg plejer at sige til forældrene: 'Hvis I vil vide, hvordan det går med jeres barn i engelsk, så spørg mig. Så lad os snakke om det'", siger Maria Roneklindt og konkluderer:

"Jeg forstå simpelthen ikke, at de nationale test har fået lov til at leve i så lang tid".

Engelsk skiller sig positivt ud i de udskældte test

De senest offentliggjorte resultater fra de nationale test fra november sidste år viste, at engelsk udgjorde den eneste positive fortælling. 

Eleverne bliver både testet i engelsk i 4. og 7. klasse, og på begge klassetrin var der en signifikant fremgang.

Omvendt var der eksempelvis igen tilbagegang i forhold til andelen af gode læsere i dansk.

Engelsk skiller sig ud med lille fremgang i de nationale test