Debat

"Jeg ville hellere have haft den af far"

En anonym underviser modtog i dag Trykkefrihedsselskabets ytringsfrihedspris, Sappho-prisen, sammen med sin rektor Stefan Hermann og Københavns Professionshøjskole. Underviserens takketale er bragt i Weekendavisen og kan nu læses online af alle.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ovenfor er et billede af en tom talerstol under dagens overrækkelse af Trykkefrihedsselskabets Sappho-pris. Da billedet blev taget, fyldte underviseren "Charlotte" lokalet i Vartov med sin spinkle stemme og sine stærke budskaber via en båndet lydoptagelse. Frygt for hendes sikkerhed forhindrede hende i at møde op for at aflevere sin takketale personligt.

Hendes tale, som udløste et stående bifald i Vartov, er blevet bragt i Weekendavisen og kan nu læses online af alle her:

https://www.weekendavisen.dk/2021-40/samfund/jeg-ville-hellere-have-haft-den-af-far

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Her kommer et uddrag fra talen:

"Jeg ville hellere have fået en pris af lærernes fagforeninger. At undervisningen ikke skal bero på, om den enkelte underviser tør vise Muhammedtegningerne. Jeg værdsætter foreningernes erklæringer om undervisningsfrihed, og at den indebærer friheden til at vise Muhammedtegningerne. Men hvordan kan den sikres? Ved at vi lærere tager vores dannelsesopgave på os, er svaret ganske rigtigt. Men den opgave kan vi kun tage fuldt og helt på os, hvis vi har friheden til det. Det har vi ikke, hvis vi må frygte for vold. Og det har vi ikke, hvis vi ligger under for misforståede hensyn til studerende og elever, der angiveligt krænkes af tegningerne og derfor skal beskyttes mod dem. Et sådant hensyn går jo netop imod hele ideen om dannelse: at lytte til andres synspunkter og danne sine egne. Det gælder også – eller rettere især – de synspunkter, der byder en imod. Jeg ville ønske, at lærernes foreninger gik skridtet videre og krævede reel undervisningsfrihed. Rektor for Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann er undtagelsen, der bekræfter reglen. For han har modigt og lige fra starten stillet sig frem og bakket fuldt og utvetydigt op om min og mine kollegers undervisningsfrihed. Netop fordi den er hele forudsætningen for dannelsesopgaven."

Powered by Labrador CMS