Blog
0   10

Vi prøver kræfter med diverse bånd og snore

Abonner på nyt om Håndværk og design på Frilandsmuseet i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I denne uge tog frivillige fra Frilandsmuseets håndarbejds laug imod os og eleverne. Det var et tætpakket program, for eleverne prøvede kræfter med forskellige måder at lave bånd og snore på. Det er en gave, at vi er hos de frivillige som instruktører. I vores fælles planlægning, har vi aftalt roller og gjort det klart, at vi meget gerne deltager aktivt. I denne uge glædes jeg ved, at det for mig bliver muligt at have fokus på nogle af de elever, som har brug for mere hjælp, bedre lærer/elev relation eller lignende. Nogle gange er der jo elever, der enten ”putter sig” fordi opgaven er for svær uden voksenhjælp eller netop er så selvkørende, at man som lærer blæksprutte nogle gange ikke når forbi dem så meget som man gerne ville kunne nå. Jeg har nydt denne fordybelsestid med enkelte elever i denne uge. Tilbage på skolen, vil jeg huske på denne følelse og invitere fx bedsteforældre med ind. En anden fordel er jo fornemmelsen af at være sammen om et håndarbejde -den stemning er bare noget særligt. Elevernes glæde når de mestrer en ny opgave.

Eleverne blev delt op i 3 grupper til 3 værksteder. Alle skulle igennem alle tre værksteder. Man kan nok kalde det en koncentreret introduktion til væveteknikker.

Vi har derfor valgt at i næste uge at lave et lille ekstra værksted til fordybelse, som løber sideløbende med det sidste tækkeværksted på tipierne, som var på pause i dag.

Artiklen fortsætter under banneret

Hos Helge prøvede eleverne at slentre. En slags fingervævning med et ulige antal snore 3-5-7. Teknikken er gammel og kendes langt tilbage. I Lejre hørte jeg, at disse bånd blev brugt på klædedragter -jo bredere bånd jo mere velstand. De fleste fik hurtigt fat i teknikken, hvor man væver med pegefingeren og snoren skifter fra højre til venstre hånd t/r

Det at opgaven var noget de mestrede relativt hurtigt, gjorde at det for flere blev en god oplevelse af at mestre noget.  Alle startede med tre tråde og der var så en vis progression i at øge antallet af tråde. Denne differentiering gjorde at nogle af de elever, der normalt ville trække sig, faktisk blev hængende og nogle kom tilbage til værkstedet, samt italesatte ønske om at arbejde videre med det -enten hjemme eller næste undervisningsgang.

Hos Hanne arbejdede eleverne med vævning af fine bånd. De brugte et vævespjæld. Et vævespjæld fungerer som en rammevæv, men kun med kammen. Trenden sættes fast ved fx et bordben og den anden ende fastgøres om et bælte om maven. Det er en let og fin måde at væve på, og kan bruges til bogmærker og fine bånd til dekoration. Man kan godt bruge 4/8 bomuldsgarn til trendtråd, men vi så nogle utrolig smukke bånd vævet i hør.

Spjældvævning har gennem tiden også været populært håndarbejde. Da vi pakkede vores gamle lokale ned, havde vi faktisk en hel kasse med vævespjæld -Jeg må indrømme, at jeg havde ”glemt” hvor sjovt det er. Tidligere har jeg vævet med elever på hjemmelavede væve, papvæve og cykelhjul/hegn osv. Det er uden tvivl noget jeg vil prøve kræfter med, når det nye lokale står færdigt.

Eleverne vævede hvert et stykke på de samme trendtråde, arbejdet med at skille stykkerne ad og hæfte ende påhviler os hjemme på skolen, så det må vi lige finde tid til. Hanne anbefalede bogen: Spjældvævning af Birthe Vethal. Jeg undersøgte fluks, den kan stadig lånes på biblioteket og illustrationerne var fine til undervisning.

Det sidste værksted lå i en af de gamle gårde og var i samarbejde med Marianne. I den gamle stue stod en stor gammel skaftevæv. Hun viste hvordan man vævede på den og viste vævede tekstiler i uld og hør. Eleverne var nysgerrige. Mange elever var overrasket over, hvor tung en hørvævet skjorte var.

Vi kom igen ind på plantefarvning, som hos Gerda, da vi kartede uld og så proces omkring det strikkede sjal. Vi så en smuk gammel særk, en fin kjole i uld med sølvknapper og bånd, dyner, olmerdug og lagner.

I Mariannes værksted var der ude i gården hængt slyngestokke op, så eleverne to og to kunne slynge bånd. Disse bånd er også ”gamle” teknikken er brugt til våbenpynt, heste og til bindebånd og dragter.

Hvis man vil lave det hjemme og har man ikke slyngestokke, og har man ikke mulighed for at lave dem, kan man bruge hulsten, bagekartofler med en gaffel i eller små sodavandsflasker med skruelåg, som man så kommer vand i for at skabe tyngde.

Eleverne står overfor hinanden og svinger så stokkene i højre hånd over til hinanden på samme tid, så venstre…

Både på skolen-i-skoven.dk og heleverdeneniskole.dk er der fine vejledninger med links mm.

heleverdeniskole.dk/sites/default/files/file-attachments/S%C3%A5dan%20kan%20du%20flette%20snore.pdf

www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%A5nd-og-snore

www.cchobby.dk/hjertemonstret-venskabsarmband-af-broderigarn-v13593


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.301 andre er allerede tilmeldt