Blog
0   6

Klar på inspiration og uddannelse? Klar på Madkamp!

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nok er der kommet mere fokus på madkundskabsfaget rent politisk. Men der er saftsuseme ikke megen udbud af kurser og videreudvikling af madkundskabslærerens kompetencer!

Tag en tudekiks, madkundskabslærer

Hvert år, når jeg åbner kursuskalenderen fra det lokale UCN, bladrer jeg hurtigt over til de praktisk-musiske fag. Der er ski aldrig noget for en madkundskabslærer…

Det bugner til gengæld i mange andre fag.

Jeg savner så meget nogle gode muligheder for inspiration og/eller videreuddannelse som madkundskabslærer! Om det er længerevarende kurser eller dagskurser, er mig næsten lige godt. Det er bare rart at komme ud og opleve og blive inspireret til nyt. 

Artiklen fortsætter under banneret

 

To løsninger…

Heldigvis har jeg en god ledelse, som støtter mig i selvstudier i madkundskabens fagteori, fagdidaktik og pædagogiske og psykologiske vinkler.

Heldigvis kan jeg hvert år tage på Madkamp-kursus hvert år og få en masse ideer. 

Og i år var ingen undtagelse. 

Hvad er Madkamp?

Et fedt koncept, hvor teori, inspiration og praktisk arbejde kombineres. 

Hvert år er der et tema. I år var temaet Krig i køkkenet, hvor vi så nærmere på knapheden og de mange madmæssige muligheder, der er i krigs- og krisetider. Megen mad er nemlig udviklet i krigs- og krisetider og flyttet rundt med krigenes færden. 

 

Bettina Buhl – madhistorie-ninja uden lige!

Med masser af viden, humor og madhistorisk entusiasme fik vi et overordentlig nedslag i mange madmæssige facetter under anden verdenskrig.  

Forinden fulgte en masse didaktiske muligheder at arbejde med emnet på. 

Vigtigst notere jeg, at krig i køkkenet og knapheden er en tankegang, som vi kan tage med ind i vores bæredygtighedsundervisning.

En frokost fulgte – og så en masse praktisk arbejde i køkkenet. 

 

Masser af inspiration og vinkler at angribe madkundskabsundervisningen på

Årets kursus gav en masse ideer til planlægning. Der er således en masse didaktisk, teoretisk og praktik information på kurset.   

Vi skulle blandt andet arbejde med innovation og småkager i forbindelse med det sønderjyske kaffebord, som jo er et resultat af en krigstid – eller konsekvens heraf. En grunddej skulle suppleres med smagsgivere og andre ingredienser, mens vi konkurrerede om det bedste resultat. 

Herefter fulgte et arbejde med at udvikle en fremtidens frikadelle eller i krisetid, hvor specielt kødet skal strække en smule mere – ligesom med bæredygtigheden i dag. 

Kunne finde supplere eller finde andre alternativer – en potentiel konkret opgave til elever. 

 

Jeg bliver aldrig fan af den ikke-planlagte madlavning. Jeg vil helst planlægge minutiøst. Men det er altid sjovt at se, hvad man får ud at pludselige ideer med madkundskabsstuderende og andre lærere. 

 

Jeg anbefaler på det kraftigste at hoppe på det nærmeste Madkamp kursus, som du kan komme på. 

 

Madkamps hilsner

Christian

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
815 andre er allerede tilmeldt