Blog
0   11

Hvordan kan man få de modvillige elever med?

Abonner på nyt om Kreativitet, sjov og blodig alvor i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

- Når tværfaglige undervisningsforløb kan bygge bro mellem fag og elevernes følelser.

At udvikle undervisningsforløb er en af mine passioner.

Få ideen, afstemme forløbet til elevgruppen og vælge et æstetisk udtryk, kan vække en fryd som mange engagerede personer sandsynligvis kender, når de får lov til at udfolde sig.

 

“Hvorfor skal vi lære det her?”, har lærere hørt eller fornemmet ofte, trods en god relation til eleverne og naturlig autoritet i rigelige mængder.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Ser vi på de populære undervisningsforløb, der florerer i lærerkredse, kunne en skabelon til opbygning af gode tværfaglige undervisningsforløb være:

  • et emne
  • en æstetisk dimension
  • noget ‘hands on’
  • en legende tilgang
  • opfølgning

 

Her er et eksempel:

For nogle år siden fik jeg en ide til et lille tværfagligt undervisningsforløb efter en sommerferie. Målet var, at eleverne skulle få mulighed for at fortælle om oplevelser fra sommerferien, skrive korte tekster og lære lidt landefakta.

 

Jeg skaffede en aflagt amagerhylde, karton, farver, ler, ståltråd og små dimser.

Eleverne skulle lave et postkort om et sted, hvor de havde været i deres ferie, skrive og sende det til et familiemedlem eller en ven. Det måtte godt være fra deres egen by.

De skulle også selv lave en lille souvenir. Det var frivilligt, om man ville tage nogle rigtige souvenirs med.

 

Da vi nåede til præsentationen, havde en elev uventet medbragt sit navnearmbånd fra sygehuset som souvenir. Det udløste en kædereaktion, og der blev efterfølgende talt og talt og talt.

 

Forløbet fik på den måde også åbnet op for elevernes opsparede bekymringer og oplevelser i forbindelse med sygdom, hospitalsindlæggelser og død.

Min oplevelse af situationen var, at det havde været vigtigt for den elevgruppe.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.732 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.304 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.598 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.651 andre er allerede tilmeldt