”Jeg synes ikke, at alle børn skal være gode til at kode. Men alle skal forstå, hvad kode er, så man kan være kritiske over for de digitale teknologier, der fylder mere og mere", siger Pauline Fredskilde.

EU Code Week: Lærer står bag gratis kodningsevent for alle landets skoler

Med støtte fra Europakommissionen har et odenseansk firma med lærer Pauline Fredskilde i spidsen udviklet et gratis kodningsarrangement for danske elever. Eleverne skal kode spil med et europæisk twist - men først og fremmest fortælle en god historie, siger hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I næste uge begynder EU Code Week, som for ottende år i streg sætter fokus på kodning og programmering i skolen. Kodeugen startede i 2013 og bliver fortsat arrangeret af græsrødder med støtte fra Europakommissionen.

I Danmark markeres ugen blandt andet med et forløb arrangeret af Europe Direct Odense og firmaet Guldastronaut, som er stiftet af lærer Pauline Fredskilde og designer Martin Lilliendal Hansen.

Den 12. og 14. oktober afholder Guldastronaut et fire timers gratis kodeevent på Odense Centralbibliotek, som alle landets skoler kan deltage i via livestream.

Kodning i skolen: Nu kan elever i 7. og 8. klasse også blive en del af ultra:bit

Til eventet skal eleverne kode deres eget platformspil. Helt klassisk: En hovedperson hopper rundt på platforme og skal undgå farer samt samle point.

Undervejs kan figuren spise ting, der giver ekstra liv og trække på assistance fra en hjælper, der skal skyde soldater og redde sin makker fra den onde boss.

I Det Europæiske Kodeeventyr har det hele dog fået et EU-twist. Figuren er fra et valgfrit land i EU, hjælperen er et dyr fra den lokale fauna, og den livgivende føde, figuren kan få energi af undervejs, er en egnsret.

"Vi har lavet en grundfortælling, som eleverne skal remixe", forklarer Pauline Fredskilde. "Det skal ikke være et EU-spil, men fordi de får de her benspænd, får de lært lidt om EU".

Starter med papir og blyant

Det hele starter ganske analogt med, at elevernes egen figur vækkes til live på papir. Herefter designes den i en app, hvorefter den kan importeres ind i blokprogrammeringsprogrammet Scratch, hvor spillet suppleres med objekter og andet.

"Det er vigtigt, at fortællingen er i centrum", understreger Pauline Fredskilde. "Vi laver aldrig noget, der er rent teknologibaseret. Vi tager udgangspunkt i et univers eller en fortælling".

Pauline Fredskilde understreger, at man som lærer ikke selv behøver være en ørn til at kode for at melde sine elever til arrangementet. Hele forløbet understøttes dels af livestreamingen, dels af en hjemmeside med udførlige instruktioner.

Matematikcafe: De studerende prøver kodning

"Hjemmesiden skal tale for sig selv. Og hvis ikke den gør det, har vi ikke gjort vores hjemmearbejde godt nok", siger hun og tilføjer:

"Derfor kan man også melde sig til, selv om man ikke kan deltage de to dage, de to arrangementer løber af stablen. Man kan selv køre forløbet med hjælp fra hjemmesiden senere. Det samme gør sig gældende, hvis eleverne ikke når at blive helt færdige på dagen".

Naturligvis kommer det til at handle om kodning, men Pauline Fredskilde understreger, at dagen også kommer til at handle om design, sprog og kultur.

"Jeg synes ikke, at alle børn skal være gode til at kode. Men alle skal forstå, hvad kode er, så man kan være kritiske over for de digitale teknologier, der fylder mere og mere. Men den konkrete teknologi må ikke være udgangspunktet. Derfor er det også vigtigt for os, at det ikke er kodningen, der er det centrale - det er fortællingen", siger hun.

Arrangementet den 12. oktober er for mellemtrin, mens det den 14. oktober er henvendt til udskolingen. EU Code Week varer fra den 9. til den 24. oktober.