"Lærerne på workshoppen prøvede selv at sidde og skabe musik på ipads, og det var det mest interessante, fordi de fik nogle a-ha oplevelser", fortæller Jeanette Frederiksen.

Elektroniske beats giver tryghed i sammenspil

Et elektronisk beat kan støtte sammenspil i en klasse og få det til at lyde godt, og det er ikke snyd, lyder det fra ansvarlig for Strøm til Børn Jeanette Frederiksen, som tilbyder gratis forløb til skoler, hvor elever bruger teknologi til at skabe egen musik.

Publiceret

Strøm til Børn er på Kulturministeriets Musikhandlingsplan2019-2022. Der er bevilliget 3,2 millioner til at lavemusikforløb for 4.-6. klassetrin med fokus på, at eleverne brugerteknologi til at skabe deres egen musik. Der er gratis forløb overhele landet. Nogle kommuner vælger at tilkøbe ekstraforløb. 

Et forløb på en skole er todelt. Eleverne prøver teknikker, somde kan bruge efterfølgende. Skolens musiklærere får et kursus, hvorde får teknikker til at implementere metoderne på skolen. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har du også grebet koklokken og hamret på den for at få eleverne til at spille i samme tempo? Det spørgsmål stillede musiker og underviser Jeanette Frederiksen på en workshop på Levende Musik i Skolens festival i Aarhus i tirsdags, da hun introducerede musiklærere til de mange muligheder, som musik på iPad, telefon eller computer kan bruges til. 

Med et smil rakte de fleste i lokalet i Musikhuset i Aarhus hånden op.

"Sammenspil er ikke motiverende for alle. Mange synes ikke, det lyder godt, men hvis lærerne laver et beat, som sammenspillet kan læne sig op ad, så kan sammenspil komme til at lyde godt", sagde Jeanette Frederiksen.

"Det er vigtigt, at eleverne individuelt stifter bekendtskab med musikskabelse, da det giver mestringsfølelse og selvtillid til den enkelte, som man senere kan bruge, når de skaber noget sammen", lyder det fra Jeanette Frederiksen. Foto: Tor Birk Trads   

Kulturministeren afsætter 23 millioner til musik i skolen

Jeanette Frederiksen understregede, at elektronik ikke skal erstatte musikinstrumenter, men at gode intuitive musikprogrammer, gør det muligt for eleverne at komme hurtigt i gang med den kreative proces.

Formålet med workshoppen var først og fremmest, hvordan man kan bruge computere og tablets til at få musikskabelse ind i undervisningen. Et af elementerne, hun trak frem, var, hvordan en trommemaskine kan støtte sammenspil. 

"Beatet er basen. Så er der 10 murerbaljer, køller, 10 ukuleler, 3 keyboards og guitar og bas. Der er nogle, der bare kan finde pulsen, men dem, som har det svært, får et beat at læne sig op ad".

"Er det så ikke snyd?", spurgte Jeanette Frederiksen selv. "Nej, for det er motiverende, og eleverne bliver i vedholdelsen, så er det ikke snyd".

Undervisningen foregår ved, at elever og lærere har en iPad og Jeanette Frederiksen viser på storskærmen, hvordan man ved tryk på iPaden kan skabe sin egen musik.  Foto: Tor Birk Trads    

 

Beats motiverer

"Når elever spiller i deres eget tempo, så er koklokken en rigtig god redning. Men det får nogle elever til at stå af. Hvis vi har et fedt beat som baggrund, så har eleverne noget at læne sig op ad, som fungerer og motiverer".

Motivation er en meget vigtig del af musikalsk kreativitet, slog underviseren fast mange gange, og så er det vigtigt, at musiklærerne ikke ser ned på eleverne.  

"De elever, vi har i dag, er ikke vokset op med Åh Abe. De er vant til at lytte til musik, der virkelig lyder godt. Derfor gælder det om at finde et beat, der matcher den virkelighed, de er i", siger hun og fortæller, at lærere og elever forholdsvist simpelt og på gratis portaler kan skabe beats, men understreger, at det også er okay at finde og vælge færdige beats til sammenspil.

Til hver workshop tager Jeanette Frederiksen de store gule kufferter med iPads og høretelefoner med.  Foto: Tor Birk Trads     

Når der spilles musik, er mange bange for at dumme sig. Når eleverne skal følge et beat, flyttes fokus fra egen præstation til beatet, som de skal følge, forklarer Jeanette Frederiksen.

Beats giver læreren mere overskud

En anden gevinst ved at bruge elektroniske beats i sammenspilssituationer er, at lærerens hænder bliver frie. Når beatet kører, skal der ikke slås på en koklokke eller spilles på klaveret.

"Trommemaskinen gør, at jeg har hænderne fri, når jeg underviser. Jeg har tid og overskud til at give individuel støtte til dem, som går lidt i panik. Tid til at give individuelle råd. Kollektive beskeder er vigtige, men det er også godt at kunne gå til den enkelte elev og støtte i næste trin".

Når Jeanette Frederiksen har undervist i sammenspil med elektroniske beats, får hun altid meget positiv feedback fra eleverne.

"Flere fortæller, at det giver meget mere ro. De fortæller, at de oplever, at musik ikke handler om, at der er larm i lokalet", siger hun.

Lærerne var igennem en firetimers workshop.  Foto: Tor Birk Trads 

 

Læs mere