Blog
0   2

Nye materialer udgives i anledning af ordblindeugen

Abonner på nyt om Nationalt Videncenter for Læsning i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I uge 40 fejrer Nationalt Videncenter for Læsning ordblindeugen med udgivelsen af nye materialer. Læs vores webdok om udvikling af mentorrollen for dobbeltudfordrede skoleelever i ordblindevanskeligheder, og mød Benedicte, som har rigtig godt styr på sine it-strategier som ordblind elev i gymnasiet, i vores nyeste film.

En mentor til dobbeltudfordrede børn i ordblindevanskeligheder

Når man er ordblind og samtidig kommer fra et hjem, hvor der ikke altid er overskud til at rette opmærksomheden mod barnets problemer med skriftsproget, kan det godt være en stor mundfuld at gå i skole. Egmontfondens rapport Registeranalyse – børn og unge med ordblindhed fra 2018 viser, at chancen for at klare sig gennem uddannelsessystemet som ordblind er mindre, hvis det ordblinde barn kommer fra et hjem med svagere social baggrund. Derfor har man i projekt Læsesucces for ordblinde børn udviklet en mentorfunktion for de dobbeltudfordrede børn, og i skrivende stund er der uddannet 28 lærere og pædagoger til at varetage og videreudvikle funktionen på projektets skoler.

Besøg vores nyeste webdok, som handler om, hvordan dobbeltudfordrede børn i ordblindevanskeligheder kan tilbydes en mentor på skolen. Her møder du blandt andet en mentor gennem tre korte film, og du bliver guidet gennem 'Mentorplakaten'.

It-strategier for unge i ordblindevanskeligheder

Artiklen fortsætter under banneret

Vi ved, at alt for mange ordblinde unge ikke anvender den læse- og skriveteknologi, som kan give dem lige deltagelsesmuligheder i undervisningen og sikre dem en god uddannelse. Det er vigtigt, at både ordblinde elever og faglærerne omkring eleven har indsigt i gode it-strategier. 

Nationalt Videncenter for Læsning har mødt Benedicte, som i denne film giver os et sjældent indblik i hverdagens tekstarbejde som ordblind gymnasieelev. Benedicte har rigtig godt styr på sine it-strategier, både når hun forbereder sig til undervisningen, og når hun deltager i timerne.

I filmen viser Benedicte, hvordan hun forbereder sig ved at få fagtekster læst op i mindre bidder, samtidig med at hun stopper op og fremhæver de vigtigste dele i teksten med overstregningsværktøj.

Hun tager også noter under sin forberedelse. Det gør hun ved at kopiere de fremhævede tekstdele over i OneNote med delt skærm på computeren. Hun markerer igen særligt vigtige ord eller vendinger i noterne for at skabe yderligere overblik. Når hun skal bruge sine noter, får hun oplæsningsprogrammet til at læse noterne op, hvis ikke hun selv giver sig i kast med at skimme noterne.

På den måde får Benedicte et overblik over det læste inden undervisningen. Det er nemlig svært at skimmelæse som ordblind. Benedicte forklarer det på den måde, at:

”Hele siden kan godt lidt gå i ét, fordi der er så mange ord.”

Vi ser også, hvordan Benedicte bruger andre strategier, fx ordforslag til at skrive og tale-til-tekst gennem mobiltelefon med forbindelse til computeren. Det kan alt sammen lyde indviklet, men i filmen guider Benedicte os ved at vise sin skærm og strategier direkte på computeren.

Strategierne er vigtige i alle fag. Også i et fag som matematik er der skriftsprog, som kan udgøre en barriere:

”Man kan hurtigt som ordblind mislæse eller misforstå … og det gør, at man enten kan få et helt andet svar, eller at man misforstår opgaven fuldstændigt,” fortæller Benedicte.

Faglærerens indsats er afgørende

Benedicte understreger, at ordblindheden er der hele tiden, men at faglærerens indsats er afgørende: ”…ordblindhed, det er omkring én, og der er nogle, der har det rigtig svært med det, og det kan man måske ikke se udenpå, men man har ligesom noget, der hele tiden kører i éns hoved, og man føler hele tiden, at man er et skridt bagud. Man kan gøre så meget for at hjælpe, og det er nogle meget meget små ting, der tager fem minutter, men det ville lette rigtig meget fra mine skuldre, og jeg tror også fra rigtig mange ordblindes skuldre, hvis man bare lige ændrede rutinen lidt.”

Små ændringer i lærernes opmærksomhed over for elever med og i ordblindhed gør altså en stor forskel, og Benedicte har tre enkle råd til læreren:

  • Alle tekster skal OCR-behandles (dvs. scannes ind på en særlig måde, så det duer med et oplæsningsprogram).
  • Læreren skal huske på, at den ordblinde elev nogle gange skal bruge lidt ekstra tid.
  • Læreren skal stille sig nysgerrig over for den enkelte elevs brug af læse- og skriveteknologi. Benedicte råder læreren til at af og til at gå ned og spørge eleven, om der er problemer. Det kan være flovt selv at skulle gøre opmærksom på sine problemer foran hele klassen.

Find mere materiale til stilladsering af unges læsning og skrivning i vores vidensunivers.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.592 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.042 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.519 andre er allerede tilmeldt