Anbefalinger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjemmesider Madspild i tal giver mening

Jeg fandt en masse tal til mine elever om madspild, fordi det er nærværende og virker godt, når man kan hive virkeligheden ind i matematiktimen. For eksempel kan man se, at der er 36 procent madspild bare i husholdningerne. Det er da noget, man kan forholde sig til.

Det handler om at forstå virkeligheden, skabe virkeligheden og kunne ændre virkeligheden. Eleverne kan forholde sig til tallene om madspild, og hvis man kan bruge matematikken til dette, så kan man næsten redde verden. Det bliver i hvert fald meningsfyldt at arbejde med.

stopspildafmad.dk

Læremidler Læs matematikopgaverne højt, og understreg ord

Eleverne skal læse mere. Det gælder læsning af opgaverne. Eleverne skal forstå det, de arbejder med, og her er læsning en væsentlig udfordring. De skal kunne omsætte det, de læser, til matematik. Jeg mener, at man skal arbejde meget mere med fælles oplæsning i klassen, der skal fokus på ord og begreber, og man skal dvæle ved forståelsen af en tekst.

Giv gerne alle elever ordblindeværktøjet IntoWords, så de kan få den digitale hjælp også. Det er der brug for. Der kan være ord i opgaveteksten, der skal understreges, sådan at eleverne har større fokus på dem og for at hjælpe dem med at huske ord og begreber, der er vigtige i matematik.

IntoWords

Hjemmesider Lad eleverne skabe roller og skrive matematikhistorier

Vi har lige haft gang i et supersjovt forløb i min 4. klasse, hvor eleverne har skabt roller og skrevet matematikhistorier. De kan kreere roller og figurer, der ligner et computerspil, på hjemmesiden dramastudio.dk, og efter en halv time var alle i klassen med. De var så motiverede.

En skrev en matematikhistorie, hvor to plus to blev fem. Han havde to katte og fik to katte, men det blev altså fem, fordi han i forvejen havde endnu en kat - og så lagde han latter ind på historien. Man kan meget i det program, og det er eleverne helt med på.

Vi ringede i øvrigt til ham, der står bag programmet, og eleverne stillede ham en masse spørgsmål. Det var skægt, fordi han svarede i "deres univers", og de var både kritiske over for noget, som de ikke syntes fungerede helt, og fortalte også, hvad de mente manglede, sådan at hjemmesiden kunne blive endnu bedre at bruge.

dramastudio.dk