Blog
0   9

Kampen om algoritmen - del 1

Abonner på nyt om Lærelyst i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation.

Kampen om algoritmen – en essentiel kamp i læringssammenhænge

 

Artiklen fortsætter under banneret

Alle er tilfredse

Det er vanskeligt ikke at give efter i kampen om algoritmen, når man underviser.

En elev bakser med en matematikopgave. Skal finde gennemsnittet af 5 tal. Det vil tage 10 sekunder, at fortælle eleven, hvordan opgaven skal gribes an. Man forærer eleven en løsningsalgoritme. Kort tid efter har eleven lavet sin beregning, fulgt den forærede algoritme, opgaven er løst, ”alle er tilfredse”, eleven er kommet i mål.

 

Dyb læring

Det er en vis sandsynlighed for, at eleven fremover vil kunne anvende den viste algoritme. Men hvad er eleven gået glip af i denne læringssituation?

Svært-pædagogikken vil svare ”dyb læring”, anvendes af delalgoritmer, anvendelse af matematikkens svære kompetencer (problemløsning, modellering, ræsonnement osv.) eller anvendelse af kreativitet, for at nå frem til den endelige løsningsmetode.

Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation. Selvfølgelig kan en elev være så fastlåst i sin løsningsstrategi, at vores stilisering nødvendiggør en ren løsningsalgoritme. Men det er en balance og den er vigtig at få debatteret.

 

Det er et mål, at ”noget” altid skal være lærings-svært.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ