Ordblind/læsesvag
0   2

Hver anden ordblind bliver beskyldt for at snyde

Både ordblinde selv og deres undervisere oplever, at det betragtes som snyd, når ordblinde bruger hjælpemidler. Det viser en undersøgelse, Nota offentliggør i forbindelse med, at denne uge er ordblindeuge. Fordommene kan have vidtrækkende konsekvenser.

Det er veldokumenteret, at ordblindhed ikke skyldes lav intelligens, og forskning peger på, at ordblinde kan tage præcis samme uddannelser som andre.

Alligevel kæmper mange ordblinde mod fordomme om begge dele, viser en ny undersøgelse om ordblindhed, fordomme og hjælpemidler, som nationalbiblioteket Nota har lavet blandt 870 ordblinde, pårørende og undervisere.

Udvalgte resultater

  • Ordblindhed giver færre uddannelsesmuligheder. Samlet set har 58 procent af respondenterne oplevet fordomme om, at ordblindhed giver færre uddannelsesmuligheder.
  • Lavere intelligens. 53 procent af respondenterne har oplevet fordomme om, at ordblindhed er relateret til lavere intelligens. Dette tal er dog faldet med seks procentpoint siden 2019.
  • Snyd. 49 procent af respondenterne har oplevet, at brug af hjælpemidler opfattes som snyd. Dette tal er steget med to procentpoint siden 2019.
  • Hjælpemidler er snyd, oplever underviserne. Den fordom, flest undervisere møder, er, at brug af hjælpemidler er snyd (oplevet af 62 procent).

Nota kalder meget passende rapporten for Snyder du eller hvad? 49 procent af respondenterne svarer nemlig, at de har oplevet, at brug af hjælpemidler opfattes som snyd. Det er to procentpoint flere end i en tilsvarende undersøgelse i 2019.

Ser man alene på, hvad underviserne har svaret, så er fordommen om, at hjælpemidler er snyd, den flest undervisere møder. 62 procent af underviserne har svaret ja til dette spørgsmål.

Artiklen fortsætter under banneret

53 procent af alle respondenter har oplevet fordomme om, at ordblindhed er relateret til lavere intelligens. Dette tal er dog faldet med seks procentpoint siden 2019.

Fordomme trives over alt, men mest i skolen

Både undervisere/læsevejledere, forældre/pårørende og ordblinde har i høj grad har oplevet fordomme om ordblindhed blandt skole- og studiekammerater. Flest fra alle tre respondentgrupper har således oplevet fordomme i skolen - blandt ordblinde drejer det sig om hele 57 procent.

Undervisere og læsevejledere oplever i høj grad, at fordomme kan stå i vejen for uddannelse. Seks ud af til undervisere og læsevejledere vurderer således, at fordomme har en negativ effekt på tilbøjeligheden til at uddanne sig

Som en underviser siger i undersøgelsen:

"De fordomme, som har gjort størst indtryk på mig, er dem, hvor de ordblinde børn selv mener, at de er dummere end andre børn. Det er en supervigtig snak at få taget med dem, så de forstår, at det ikke har at gøre med høj eller lav intelligens".

Fordommene får altså nogle meget virkelige konsekvenser, fremhæver Notas direktør, Michael Wright.

"Desværre fremgår det af undersøgelsen, at fordommene især trives i skolen. Det giver den yderligere slagside, at det mindsker ordblinde elevers tilbøjelighed til at tage en boglig uddannelse," siger han på nota.dk.

Ordblindes Oplevelser

  • Du kan da ikke være ordblind, du er jo ikke dum.
  • Jeg er meget aktiv på sociale medier (mest Facebook). Her oplever jeg ofte at folk kommer med kommentar som "kan du ikke stave", "det er i et ord" eller "det er i to ord" og "du glemmer endelserne". Den værste er "kom tilbage når du har lært at stave" eller "du skal da have dine skolepenge tilbage.
  • Ordblinde har ikke krav på at kunne videreuddanne sig, de må bare blive i de job de kan klare uden hjælpemidler. Hjælpemidler er snyd.
  • Er du dum eller hvad?
  • Tag dig sammen.
  • Så må du læse det flere gange.
  • Jeg har oplevet, at folk tænker mindre om min uddannelse, fordi jeg er ordblind: "så er det
  • da for nemt at gå på universitetet".
  • Du er doven og snyder. Det er bare så nemt at være ordblind, alt bliver jo læst op for dig.

Fordomme dæmper lysten til at bruge hjælpemidler

Hos Nota ser man med stor alvor på hele problematikken omkring fordomme. Det forhold, at over halvdelen har oplevet, at andre mener, det er snyd at bruge hjælpemidler, påkalder sig dog særlig opmærksomhed hos Michael Wright.

"Det er i høj grad hjælpemidlerne, der gør, at ordblinde kan uddanne sig og deltage på arbejdsmarkedet på lige fod med andre. Udbredelsen og brugen af dem har kæmpe betydning. I det lys arbejder fordommene om, at hjælpemidler skulle være snyd, i den helt forkerte retning. Fordi de simpelthen dæmper elevernes lyst til at bruge dem", siger direktøren.

Selv om fordommene er svære at komme til livs, får det ham ikke til at give op.

"Den bedste kur mod fordomme er viden og oplysning, og rapporten viser, at vi har et stort arbejde foran os på den front. Her kan vi kan lære af de ordblinde, at det ikke nytter at give op, og jeg kan garantere for, at vi har i sinde at fortsætte indsatsen", siger Michael Wright.

Sådan kan lærere hjælpe med at bekæmpe fordomme

I 2019 lavede Nota en kampagne med 13 bud på, hvordan lærere kan hjælpe til med at bekæmpe fordommene om ordblindhed. Et af dem handler om at gøre det tydeligt for klassen, at der er tale om en afkodningsvanskelighed og ikke lavere intelligens.

Ordblindeuge

Denne uge er international ordblindeuge. Du kan få et overblik over, hvad der findes af danske arrangementer via Ordblindeforeningens hjemmeside. Du finder et link til eventsiden under artiklen.

"En åben dialog om ordblindhed sikrer, at den ordblinde elevs klassekammerater får en forståelse for, hvilke udfordringer den ordblinde elev kæmper med. Det gør, at den ordblinde føler sig mere inkluderet i klassen", lyder det i kampagnen, som stadig er aktiv.

Du kan læse rapporten Snydere du eller hvad? fra Nota via nedenstående link. Her finder du også link til Ordblindeforeningens eventkalender for ordblindeugen og til Notas fordomskampagne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.665 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
684 andre er allerede tilmeldt