Anmeldelse

Grammarian

Spil med sproget i en fjern galakse

Brætspil og et funktionelt sprogsyn lyder som en spændende cocktail. Spillet, som foregår i et ”dystopisk sci-fi-univers”, hvor eleverne skal løse grammatik- og kommunikationsopgaver på engelsk, kan bestemt indgå som variation i arbejdet med sprogets formelle og funktionelle sider.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spil motiverer med deres konkurrenceelementer og den stemning, der er omkring det at spille. Det gør grammatik ikke altid, men måske bedre, når grammatik og sprog bliver afprøvet eller brugt i kontekst og i praksis.

Fakta:

Titel: Grammarian

Forlag: minlæring

"Grammarian"-spillet er sat ind i en fortælling, hvor universet består af syv regioner, hvor eleverne via deres opgaveløsning skal bekæmpe de onde monstre, som truer regionerne. De skal tage fat på udfordringer, som er i netop den region, de er i, for eksempel regionen Adverbia, hvor folk går ekstremt meget op i punktlighed, og alles tidsfornemmelse og stedsans er i top. Eleverne kan via opgaverne få en indsigt i, hvad ord i den aktuelle ordklasse gør for sproget. Der er altså sammenhæng mellem regioner/monstre og ordklassernes funktion i sproget. Capitol rummer forskellige opgaver som stavning, sætningsanalyse og tegnsætning og er klart sværere end de andre regioner. I rammesætningen spiller det funktionelle afsæt.

Spillet består af et brætspil med opgavekort på tre niveauer og af en hjemmeside med adgang til spillets onlinedimension med blandt andet introduktionsvideoerne til spillets regioner, der også kan tilgås ved at scanne QR-koden på introkortene. På hjemmesiden er der en meget grundig og overskuelig lærervejledning med video, og der er forslag til efterbehandlingsøvelser og spilvariationer. Der er elevrettede opgavebeskrivelser på engelsk. Kortene til spillet findes også i en digital udgave.

Spørgsmål og opgaver findes i tre sværhedsgrader på hver deres kortsæt, hvor "Easy" og "Normal" er tiltænkt slutningen af udskolingen og "Hard" gymnasiet. På hvert kort er der en opgave, og opgaverne kan rubriceres i tre kategorier. De fleste er lukkede identifikationsopgaver, nogle lægger op til kommunikation, hvor eleverne skal skabe sætninger og kommunikere, og andre lægger op til at reflektere over ordenes funktion. På kortenes bagside er der svar eller opfordring til tjek af opgavens udførelse.
Opgaverne på kortene er i nogle tilfælde skåret over samme skabelon, men de har flere elementer fra "Easy" til "Hard", og andre gange går opgaverne fra for eksempel indsætningsopgaver til identifikation af fejl. På "Normal"- og "Hard"-kortene er svaret somme tider tilføjet en "Rule".

Nogle spørgsmål i "Normal"-udgaven er de samme som i "Hard", men de er stilladseret mere, eksempelvis ved at give eksempler. Andre gange ligger differentieringen i, at eleverne skal finde henholdsvis to eller tre eksempler, forklare understregede eksempler i stedet for at finde, tale i længere tid eller integrere den aktuelle ordklasse i dialogen.

Jeg tænker, at dygtige elever generelt kan udfordre sig selv i de opgaver, hvor de skal skabe sætninger ved at bruge den pågældende ordklasse i sætninger, som beskriver eller taler ind i universet i "Grammarian".

De mere åbne "communication tasks" er gode og taler ind i det funktionelle sprogsyn, men det er ærgerligt, at der i "Easy"-opgaverne ikke er lagt op til integration af den aktuelle ordklasse. Den frihed i kommunikationen er ikke en fordel, når man tænker på formålet med spillet. Den bryder med princippet for det funktionelle sprogsyn: at arbejde med at forstå og bruge sproget i en funktionel sammenhæng. Der skal læreren justere og lægge krav og netop det funktionelle blik ned over spillet.

I forbindelse med de supplerende øvelser, som ligger på hjemmesiden, bliver udviklerne fanget af vante tilgange. Det sker for eksempel, når eleverne i skriftlige afleveringer opfordres til at finde adverbier i deres tekst, bøje alle adjektiverne eller omskrive alle verber til datid og så videre i stedet for at lade dem undersøge funktionelle aspekter.

Spillet er godt som variation i undervisningen og til arbejdet med bevidsthed om sprog og grammatik i brug. Spil er en del af noget større, og det er brugen af "Grammarian" også. Det kræver en bred sproglig og grammatisk viden og vil nok primært blive brugt til summativ evaluering, selvom det indeholder en intention om formative elementer i forlængelse af den opsamling, man kan lave i klassen.

Spillet er på flere planer gennemtænkt og kvalitetsmæssigt flot hvad angår både selve brætspillet, de tilhørende videoer, herunder lyden på dem, og det materiale, som ligger på hjemmesiden grammarian.dk.
Som nævnt lykkes udførelsen af de didaktiske intentioner et stykke af vejen, og så falder udviklerne alligevel ind i den kendte galakse i en del af opgaverne, når sprogsynet skal udmøntes, hvor mange bliver færdighedsprægede i stedet for at holde fokus på sprogets funktion. Eleverne får i spillet muligheden for at stadfæste og til dels bruge deres viden og vil potentielt kunne opdage, hvad de kan, og hvad de skal give opmærksomhed.

Opdatering: Grammarian er kommet i en ny udgave, hvor kortene i spillet nu har niveauerne: ’Normal’, ’Easy’ og ’Recruit’, som henvender alle sig til grundskolens udskoling. Se i øvrigt her.