Debat
3   7

Har folkeskolen givet op overfor udsatte minoritetsbørn?

Det skyldes ikke alt sammen socioøkonomiske problemer, traumer og eksilstress

Mange gange har jeg spurgt mig selv om den danske folkeskole helt har opgivet at højne fagligheden hos udsatte minoritetsbørn. For et ved jeg, nogle grupper af efterkommere af flygtninge og indvandrere, forlader skolen med for lave karaktergennemsnit .

Efterkommerbørn af flygtninge og indvandrere fra Syrien, Irak, Tyrkiet, Pakistan og Somalia er i gennemsnit 1,8 karaktertrin bagud deres etnisk danske kammerater ved folkeskolens afgangsprøve. Værst ser det ud for drengene, som gennemsnitlig ligger 2 karaktertrin efter de etnisk danske gennemsnit.

Artiklen fortsætter under banneret

Selv forklare de mange lærere det med forældrenes socioøkonomiske forhold, traumer og eksilstress. Det er sikkert også forklaringen i nogle tilfælde. Men, når jeg ser på børnenes skolemæssige udfordringer med kulturforståelsesbrillerne på, kan jeg få øje på et hav af andre forklaringer og derfor en masse løsninger og indsatsområder. Det har jeg skrevet en artikel om som du kan læse her:

https://integrationsinfo.dk/kulturforstaaelse-i-skolen/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
929 andre er allerede tilmeldt