Debat

Viden – noget vi er sammen om

I Danmarks Lærerforening har vi længe sagt, at en vellykket undervisning i vid udstrækning handler om rammer, veluddannede lærere og organisering. Og vi gentager gerne, at en del af dette er at værne om og understøtte lærernes professionelle dømmekraft.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Præstationskulturen har tilsyneladende overhalet skolens andre kulturformer og dermed koloniseret skolen som institution”, sådan skriver Anders Petersen og Søren Christian Krogh i bogen Præstationskultur. Bogen er den nittende bog i bogserien Pædagogisk Rækkevidde, som udgives i samarbejde med blandt andre Danmarks Lærerforening. I serien tager danske skoleforskere vigtige emner op, der har relevans for vores lærere. Emner som: undervisning, pædagogik, evaluering og samarbejde mellem skole og hjem er, som også de krav og forventninger vi har til vores elever, relevante, og emner som vi aldrig må blive færdige med at interessere os for. Under skolens nye frihedsgrader mindes vi dagligt om, at vi skal have både mod til og mulighed for at udvikle vores undervisning og arbejde for fællesskabets skole. Vi må både som lærere, som skole og som samfund altid interessere os for, hvordan skolen som samfundsbærende kulturinstitution udvikler kulturer, der både tilgodeser den enkeltes dannelse og uddannelse og understøtter fællesskabet. God undervisningskultur er meget mere og andet end en blot en præstationskultur.

Inden for rækkevidde

Det er inden for rækkevidde at skabe bedre undervisning og folkeskole i disse år. Med de nye frihedsgrader er det blevet muligt at organisere sig mere hensigtsmæssigt på landets folkeskoler. Herunder at lade sig inspirere af den praksisnære forskning og af hinanden. Vi ved godt, at kvalitet i undervisningen sjældent handler om at gøre noget bestemt, men om at arbejde situationsbestemt og på et fagligt grundlag af en høj kvalitet. Frihedsgraderne forpligter til at holde den faglige fane højt. Vi skal se på det, vi plejede at gøre, tænke nye tanker og tage os tid til at være nysgerrige og udvikle undervisningen sammen. Det handler om at understøtte en undervisningskultur, der er fleksibel, bygger på værdier som elevinddragelse, demokrati og lydhørhed samt understøtter oplevelseselementer, praksisfaglighed og fordybelse. God undervisning handler om eleverne, der skal have gode vilkår for deltagelse, og det handler om lærerne, der skal have gode vilkår for at kunne anvende deres faglighed og professionelle dømmekraft hver dag. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Bogen Præstationskultur er en anledning til at sætte fokus på, at udvikling af undervisning er en vigtig lærerfaglig opgave og en kompleks opgave, der tager tid og kræver tillid. Det er vores opgave at sikre, at skolens undervisning ikke reduceres til en daglig konkurrence, hvor det handler om at præstere inden for snævre rammer; og vi vurderer, at det er inden for rækkevidde. Flere lærere i undervisningen og bedre samarbejde mellem almen- og specialpædagogikken giver bedre mulighed for at etablere et inddragende undervisningsmiljø med en høj faglighed.

Tillid til faglighed og vidensgrundlaget

I Danmarks Lærerforening har vi længe sagt, at en vellykket undervisning i vid udstrækning handler om rammer, veluddannede lærere og organisering. Og vi gentager gerne, at en del af dette er at værne om og understøtte lærernes professionelle dømmekraft. Ressourcer skal bruges hensigtsmæssigt forstået på den måde, at de skal være i sync med lærernes faglige vurderinger. Skolens organisering skal understøtte lærernes arbejde med at etablere god og motiverende undervisning.

Som lærer er det vigtigt løbende at have adgang til aktuel skoleforskning, formidlet på en overskuelig og anvendelig måde således, at man kan reflektere og være i dialog med kollegaer og skolens øvrige parter i forhold til udvikling af undervisningen. Det understøttes organisatorisk bedst af et solidt fagligt råderum, af tillid til lærerfagligheden, gode vilkår for samarbejde og en kontinuerlig styrkelse skolens vidensgrundlag.

Pædagogisk rækkevidde udgives fire gange om året. Formatet er kort og uden illustrationer. Konkrete eksempler og erfaringer fra skolerne er de bærende elementer, og bøgerne skrives i en let og fortællende form uden unødige noter og akademiske fagtermer. Bogserien udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag og Frie Skolers Lærerforening.

Powered by Labrador CMS