Blog
0   15

Mellemformer

Abonner på nyt om Micki Sunesen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad er din holdning til mellemformer?

MELLEMFORMER - HVAD ER DIN HOLDNING TIL DEM?

Rundt om i landet blomstrer det op med nye skoleformer, de såkaldte mellemformer. Mellemformer beskrives som værende ikke rigtige specialklasser, heller ikke specialskoler. Det er alle andre former for tiltag, som adskiller sig fra den almindelige undervisning. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som du måske kan hjælpe mig med at besvare.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvad nødvendiggør mellemformerne?

  1. Hvilket behov opfylder mellemformerne?
  2. Er de målrettet elevernes eller de professionelles behov?

Hvem bestemmer mellemformernes målgrupper, deres indhold og deres organisering?

  1. Hvilken proces leder til at man bliver en mellemformselev?
  2. Hvordan og af hvem bestemmes det, hvad eleverne skal lære i dem?
  3. Ud fra hvilke kriterier bemandes mellemformerne?

På hvilke måder adskiller mellemformerne sig fra helt almindelig undervisningsdifferentiering?

  1. Er mellemformer noget helt andet end det, som foregår på resten af skolen?
  2. Opretholder eller udvikler mellemformer skolens pædagogiske praksis?
  3. Bidrager mellemformer egentlig ikke til at opretholde et bestemt syn på, hvad almindelig undervisning er og hvad det ikke er? Bidrager mellemformer - sikkert modsat intentionen - ikke til en forsnævring af normalitetsforståelser - og dermed til logikker om hvem der kan deltage og hvem der ikke kan deltage i skolens undervisning sådan som den finder sted i den helt almindelige klasse?

Er mellemformer et udtryk for inklusion eller eksklusion – eller for noget helt tredje?

  1. Etableres mellemformer med et inkluderende sigte?
  2. Er mellemformen den mulighed, som man vælger at gøre brug af i de tilfælde, hvor der ikke er mulighed for at tilbyde eleven en plads på i en specialklasse eller specialskole? Altså er en mellemform en light-udgave af et segregeret tilbud?

Dette er blot nogle af mine spørgsmål om mellemformer, som jeg vurderer er væsentlige for skolerne at kunne svare på. Hvilke svar på mine spørgsmål har du – og hvilke andre spørgsmål synes du er væsentlige at stille?

Micki Sonne Kaa Sunesen, PhD


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.522 andre er allerede tilmeldt