Debat Leder Ytringsfrihed
19   24

Drop polarisering – og hjælp lærerne

For at hjælpe lærerne vil SF nu bede Undervisningsministeriet om at fremstille materiale, som kan bruges til at undervise i ytringsfrihed og Muhammed-tegningerne. De skulle hellere støtte lærerne i at arbejde med integration.

Hvorfor Socialistisk Folkeparti (SF) har brug for at signalere til sine vælgere, at man går i kamp mod de muslimer, som oplever Muhammed-tegningerne som en hån mod deres religion, kan være svært at forstå. Det er symbolpolitik, for enhver lærer og elev kan finde tegningerne på internettet.

Ytringsfrihed betyder, at borgerne har ret til at ytre sig, uden at statsmagten kan censurere - ikke at man har pligt til at sige hvad som helst.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er i SF's forslag frivilligt for lærerne, om de vil bruge undervisningsmaterialet. Men at det overhovedet kan være en politisk opgave at pålægge ministeriet at udarbejde specifikt materiale, er et bevis på de stadige forsøg på at tage lærere og elever som gidsler.

Debatten er blevet så polariseret, at man er imod ytringsfrihed, hvis man vurderer, at man ikke vil undervise i lige præcis Muhammed-tegningerne.

Hvad er resultatet? Der er nogle langskæggede fundamentalister, der udnytter konflikten til at mobilisere deres undertrykte folk til kamp mod de vestlige demokratier. En ydre fjende er et godt gammelt trick. Dem om det.

Men hvad er virkningen på alle andre muslimer? Langt de fleste bliver nok bare triste over, at det åbenbart er så lystfyldt for nogle danskere at finde på noget, som kan genere dem.

Man bliver så træt. Det svære er ikke at fremsætte paradeforslag. Den store opgave for folkeskolen er at få muslimske og andre tosprogede elever til at blive en del af fællesskabet. Som i dette blad, hvor en tosproget lærer fortæller om, hvordan hun viser eleverne, at de er noget værd, når de har en baggrund som tosprogede med et ben i to kulturer:

"Når et barn går fra at hade skolen til lige pludselig at møde lærere og klassekammerater med smil, så har vi som skole været med til at gøre en forskel", siger hun.

Folkeskolen skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Heldigvis er det også det, som præger skolen til hverdag. Den består af lærere, som bestræber sig på at bygge stærke og holdbare broer, så alle føler sig inkluderet.

Det burde politikerne bakke op.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
929 andre er allerede tilmeldt