Blog
1   10

Fordybelsesområder i dansk: Husk at få eleverne med i processen

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I min 9. klasse arbejder vi løbende med årets fordybelsesområde - især efter endt hovedværk. På den måde kan jeg i samme ombæring finde andre genrer med samme tematik, og det styrker elevernes samlede forståelse af fordybelsesområdet op til prøverne.

Foto: Privat 

 

I sidste uge færdiggjorde vi romanen “Dig og mig ved daggry”. En fantastisk men samtidig barsk ungdomsroman, som virkelige fanger mine elever. Gennem mit analysearbejde taler vi sammen løbende om fordybelsesområder, og vi ender til sidst med at udvælge to, som de gerne vil opgive til sommer. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Hvordan gøres det rent praktisk? 

Eleverne får uddelt en masse post-it, og de skriver derefter alle de fordybelsesområder, som de mener, romanen indeholder. Dernæst bliver disse sat op på tavlen i en uorganiseret form. 

Herefter melder eleverne sig selv til at få ordnet områderne og få dem puttet i ‘kasser’, som passer sammen. I vores tilfælde kunne vi samle elevernes bud sammen til fem forskellige fordybelsesområder. Til sidst stemmer de på to, og demokratiet vinder. 

Jeg kan mærke vigtigheden i at få eleverne med i denne proces, fordi de på den måde får et stærkere ejerskab især i forhold til de kommende tekster om selvsamme fordybelsesområde. 

 

Giv eleverne mere medbestemmelse 

Jeg kan nogle gange godt have en tendens til at ville ‘styre’ årsplanen en anelse for meget, for det vil nu engang være lettere for mig, at jeg vælger det hele fra starten af. På den måde kan jeg have tekster klar til alle fem kasser, men det fungerer ikke på den lange bane for eleverne. Vi skal turde slippe kontrollen og få eleverne mere på banen. 

Inddragelse af eleverne har altid ligget mig meget på sinde, men i forhold til årsplanen har det taget mig noget tid at slække på tøjlerne. Men efter en del år i faget har jeg erkendt, at medbestemmelse kan være enormt givende begge veje. På elevtrivselsmålingerne har netop inddragelse og medbestemmelse været et tema fra de unge, og evner vi at skæve til de unges ønsker og virkelig gennemføre det, så kan der knyttes et stort tillidsbånd i klasserummet lærer og elever imellem. 

At blive taget med på råd er at blive taget alvorligt - og det ansvar er de unge i høj grad i stand til at forvalte. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.598 andre er allerede tilmeldt