Anmeldelse Idræt
0   7

Det er stadig vigtigt med kvalitet i boldspilsundervisningen

”Boldspilsundervisning i skolen” er med anden udgave tilbage i stærk, fornyet og kvalitetsfyldt udgivelse og stadig et yderst relevant indspil til at kvalificere undervisningen i boldspil i skolen. Bogen har et tydeligt fokus på dannelsespotentialet i idrætsundervisning.

Boldspilsundervisning i skolen - 2. udgave

Fakta


Titel
Boldspilsundervisning i skolen - 2. udgave

Forfatter
Carsten Høy, Erik Juul, Lene B. Terp, Poul Ravn, Susanne Storm, Rune R. Methling

Pris
280

Sider
200

Forlag
Turbine-forlaget

”Boldspilsundervisning i skolen” udkom første gang i 2015 med særlig fokus på sammenhængen mellem teori, praksis og læring. Bogen har været et klart omdrejningspunkt for boldspilsundervisningen i læreruddannelsen og i skolen. Bogen er rettet mod idrætsundervisningen i folkeskolen og mod at hjælpe idrætslærere og idrætsstuderende med at kvalificere og optimere boldspilsundervisning. Den belyser særligt fagets dannelsespotentiale med fokus på kropslig, idrætsmæssig, personlig og social udvikling.

Artiklen fortsætter under banneret

Materialet giver tydelig didaktisk retning på arbejdet med modeller og illustrationer. Eksempelvis gennem arbejdet med boldspilsfamilier, spilhjul, den dynamiske boldspilstrappe og kamp- og fairplaylinjen. Indholdet er bearbejdet til at være tæt på dagligdagens idrætspraksis og med fokus på planlægning, gennemførelse, evaluering og udviklingsprocesser.

Bogen tager stadig udgangspunkt i en alsidig tilgang til det at udvikle boldspilsundervisning, der giver inspiration og tyngde, når undervisning skal planlægges. Denne anden udgave af materialet giver også plads til nye aktuelle kapitler, eksempelvis boldspil og praksisfællesskaber, boldspil og feedback, tematisk undervisning og leg og fortælling. Alle de nye kapitler er velskrevne og præcise og er med til at skabe en tydelig helhed i materialet. Bogen arbejder stadig med væsentlige områder som god anderledeshed, fairplay, køn, motivation og inklusion i relation til boldspilsundervisning.

Kapitlerne kan sagtens læses hver for sig, og derved kan bogen bruges som et godt opslagsværk, men det kan anbefales at læse de indledende afsnit som en base til at forstå boldspilsundervisning. Det giver eksempelvis forståelse af begreber som Teaching Games for Understanding og Teambold. Det vil give en fin grobund for læselysten ind i dette fagligt solide materiale.

Boldspil er en væsentlig del af dansk kultur og derfor også en væsentlig del af skolens idrætsundervisning. Derfor er anden udgave af ”Boldspilsundervisning i skolen” stadig yderst relevant og stadig garant for at kunne skabe kvalitetsfyldt idrætsundervisning. Den er velskrevet, overskuelig og et væsentligt indspil i en læringsorienteret idrætsundervisning både i skolen og på læreruddannelsen. Derfor kan bogen varmt anbefales til alle idrætsstuderende på læreruddannelsen og alle idrætslærere i folkeskolen, både de rutinerede og de nyuddannede.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.177 andre er allerede tilmeldt