Matematik mellemtrin
0   12

Lektor: Byd mere ind med matematik i STEM-projekter

Matematiklærerne skal byde ind med M’et i STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Eleverne skal lære noget nyt også i matematik, når de arbejder med projekter, lød opfordring fra lektor og ph.d Dorte Moeskær Larsen til matematikvejlederne.

Der er en risiko for, at M'et i STEM bliver stille, hvis ikke matematiklærerne bliver bedre til at byde ind i de tværfaglige projekter, mener lektor og ph.d Dorte Moeskær Larsen fra Professionshøjskolen Lillebælt.

Hun har sammen med andre i LabSTEM undersøgt en række projekter, hvor matematik kun har en mindre rolle, og hun mener, at matematik bør have en mere selvstændig rolle i projekterne. 

"I meget af det, jeg har set, er det sciencelærerne, der deltager, og matematik er mere et redskabsfag. Matematiklærerne bør komme mere med ind i udviklingen af projekterne og være aktive i et samarbejde med de andre lærere om indholdet i projekterne", sagde Dorte Moeskær Larsen i torsdag på matematikvejlederkonferencen arrangeret af Danmarks Matematiklærerforening.

"Sådan at eleverne ikke bare tæller og måler. For det kan de i forvejen. Hvis der skal ske noget mere, så skal matematik mere kvalificeret indgå, sådan at eleverne også i et STEM-projekt lærer noget nyt i matematik", lød det videre fra Dorte Moeskær Larsen.

Artiklen fortsætter under banneret

Matematikvejleder-netværket

Konferencen for matematikvejlederne blev holdt i Odense, hvor ca. 400 vejledere torsdag var samlet. Der er i alt 1294 aktive medlemmer fordelt på 802 grundskoler i netværket for matematikvejledere. Efteråret byder på et par webinarer blandt andet med "Thinking Classrooms" med den canadiske professor Peter Liljedahl.

Hun påpegede, at der også er projektpenge at hente i STEM-arbejdet, hvis man er interesseret. Og at projekterne måske vil få flere elever til at se matematik som noget mere relevant, fordi de kan se, at det bliver anvendt til noget konkret.

I LabSTEM-undersøgelsen havde matematik kun sjældent en dominerende rolle. I kun 9 af 37 undersøgte projekter var matematik et centralt fag i projektet.

En matematikvejleder fra salen sagde, at han egentlig synes, det er ok, at matematik er et redskab i et projekt, men at hans erfaring er, at det er lettere at få matematikken mere med i projekter, når A'et fra STEAM - Art - kommer med. Fordi det giver en lang række andre muligheder.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.252 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.649 andre er allerede tilmeldt