Debat

Vi tabte det første slag om Muhammedtegningerne. Nu er et nyt i gang

Den principielle snak om ytringsfrihed er vigtig og spændende. Men når det handler om lærernes frygt for at undervise i Muhammedtegningerne, er det på tide at få konkrete løsninger på bordet. Hvordan bekæmper vi voldsmandens veto?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Christian Marcussen

I dagens Berlingske opfordrer kommunikationschef og debattør Christian Marcussen de politiske partier, meningsdannere og tænketanke som Justitia til at begynde at komme med løsninger på problemet med, at jihadister er ved at trænge Muhammedtegningerne ud af undervisningen af danske skoleelever:

"Det er særligt vigtigt nu, hvor Socialdemokratiet har varslet en større debat om emnet til efteråret. Her skal relevante aktører kunne spille ind med konkrete bud på, hvordan vi bekæmper voldsmandens veto. I den ånd vil jeg selv byde ind med følgende:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

  • Der bør laves en stor, national undersøgelse af problemets omfang og karakter. Hvor mange lærere har vist tegningerne? Hvor mange vil gerne, men tør ikke? På hvilke skoler er problemet størst? I hvilke fag?
  • Regeringen bør samle de lærerforeninger, interesseorganisationer og debattører, der vil byde ind med konkrete løsningsforslag, til en drøftelse.
  • Det bør særligt diskuteres, om ikke Muhammedkrisen og den primære kilde (tegningerne og Flemming Roses tekst) skal gøres obligatorisk i grundskolen. Her må modstanderne producere bedre argumenter end at messe »metodefrihed«, når metodefriheden allerede er væk for de lærere, der gerne vil vise dem, men ikke tør.
  • Det bør vurderes, om man forsvarligt kan bede lærerne løfte denne obligatoriske undervisning, eller om undervisningen skal udføres af eksterne undervisere og/eller foregå et eksternt sted – for eksempel ved hjælp af video."

https://www.berlingske.dk/kommentatorer/vi-tabte-det-foerste-slag-om-muhammedtegningerne-nu-er-et-nyt-i-gang