Anmeldelse

Molevitten 2. klasse

Grundighed i særklasse

"Molevitten" er et særdeles godt bud på et danskmateriale til 2. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det ikke lige var for redaktørens og læsernes forventninger til anmeldelsesgenren, så kunne man faktisk nøjes med at causere lidt over titlen på Alienas læsesystem. "Molevitten" - et ord, som lugter lidt af pandekager, som leder tanken hen på fregnede narrestreger, som er et syndigt rod af et ord, som lyder af trommer og eksotiske strengeinstrumenter - og som bruger en farlig masse bogstaver for at levere alle sanseindtrykkene og fantasivitaminerne - og som faktisk er et helt rigtigt ord med plads i ordbøgerne og blåstempling fra de kloge hoveder i Dansk Sprognævn. Sådan cirka er læsesystemet "Molevitten" fra Alinea.

Fakta:

Titel: Molevitten 2. klasse

Forfatter: Pernille Frost, Dorte Sofie Mørk Emus, Kenneth Jakobsen Bøye

Pris: 93,75

Sider: 96

Serie: Molevitten

Type: Bogen om litteratur og hele molevitten

Forlag: Alinea

Pris: 85

Sider: 96

Type: Bogen om ord og sætninger

Pris: 250 kroner stykket

Sider: 64

Type: Min læsebog 5-8

Pris: 37,50

Sider: 48

Type: Spurtebogen 2

Pris: 875

Sider: 146

Type: Lærervejledning til litteratursporet

Pris: 875

Sider: 196 + kopiark

Type: Lærervejledning til læsesporet

"Molevitten" er ret omfattende - så navnet er passende - man får hele molevitten: en lærervejledning af den tunge, omfattende slags til læseindlæringssporet og en lige så grundig lærervejledning til litteratursporet. Derudover består materialet af læsebøger, en grammatik-/syntaksbog, en opgavebog, en grundbog og en webdel.

Det, der berettiger til særklasseetiketten, er ikke materialets omfattende samling af forskellige tilgange, det er godt og omhyggeligt, når der er sørget for alle aspekter af faget, men særklassebetegnelsen handler i høj grad om materialets indhold.

Lærervejledningerne er meget grundige. Der er en ordentlig omgang indføring i materialets pædagogisk/didaktiske ståsted og en grundig guide til de enkelte dele af materialet. Indføringsdelen er præget af en stor selvtillid. Der henvises, som i de fleste materialer, til forskning og forskere, men det, som er særligt her, er, at der henvises, når forskningen inspirerer, ikke for at legitimere det didaktiske ståsted eller for at give rygstød til forfatterne. De er bevidste om egen fortræffelighed, og de har noget at have selvtilliden i.

Ved første møde med vejledningen var jeg en smule skeptisk over for den noget selvsikre tone - jeg spænder altid hanen på min pistol, når nogen antyder, at der kun er en vej til målet. Men hold ud, for det viser sig, at selvsikkerheden og den tydelige guidning skyldes, at materialet er gennemarbejdet og gennemtjekket på en måde, der ikke levner plads til tvivl. Her er styr på tingene, på argumentationen, på den bagvedliggende viden og på kompetencerne. Det er ikke for børn eller fortravlede lærere at komme igennem vejledningerne, men det er tiden og indsatsen værd. Især i litteraturdelen lyser begejstringen op på vejen gennem vejledningen.

Tekstmaterialet i grundbogen er forrygende. Der er smæk på de litterære oplevelser og et herligt mod i valget af kunst og andre udtryksformer, som skal danne grundlag for samtaler og arbejdet med værkerne. Der er nyere børnelitteratur som Gitte Løkkegaards "Ruth-Viola med bindestreg", ældre, velkendte tekster som Kim Larsens "Papirklip" - og så den helt fantastiske (og min personlige yndlingsbørnebog): "Den store røde hund" af Erlend Loe, som burde være tvangslæsning for alle børn (og voksne). Michael Kvium er repræsenteret med maleriet "Big Foot", som er rædsomt og skønt i al sin groteskhed. De tilhørende opgaver er gode, lettilgængelige, varierede og inspirerende. Kviums maleri præsenteres for eksempel som et billede af elevernes nye vikar - uf! Det svære, nødvendige krav om, at danskundervisningen skal vække elevernes læseglæde, har gode kår - selvom vi ved, at det er en vanskelig, omend kærkommen opgave for alle dansklærere.

Spurtebogen, som er en klassisk opgavebog, er ligeledes fuld af hovedsagligt sjove og meningsfulde opgaver. Det er klassikere og velkendte opgavetyper, de er lettilgængelige og passer godt ind i sammenhængen.

De tilhørende læsebøger er ikke nyskabende, men igen lette at gå til med tekster og opgaver, som glider ned uden den store modstand - og også uden de store oplevelser. Men det fungerer.

Bogen om ord og sætninger, som jeg valgte at betegne som materialets grammatik- og syntaksbog, fordi den ikke er bange for at undervise i netop det, er børnevenlig og grundig. Sætningens byggesten præsenteres for eleverne i nogle letforståelige øvelser, som helt, uden at nogen mærker stikket, injicerer klassisk grammatisk sætningsanalyse for eleverne. Der er rig variation i opgaverne, så der inviteres til både øvelser i læsning og leg med ord. Vender man bogen om, er der en skrivetræningsdel, som selvfølgelig - grundighed er jo nøgleordet - også indeholder sædvanlige skriveøvelser med bogstaver og sammenbunden skrift på øvelsesark med linjestøtte, så noget af skrivetræningen kan klares her. Men her er også mere kreative øvelser i skrivning, så det ikke kun handler om at øve sig, til armen falder af, men også at øve sig, mens man oplever en smule.

Hele "Molevitten" præsenteres i et velkendt, genkendeligt og grundigt layout, som er omhyggeligt tilpasset til indholdet. Det her ligner ikke en revolution - og er det heller ikke. Men der er kvalitet for pengene, oplevelser til hjernen og hjertet og en sammenhæng, som gør "Molevitten" til et særdeles godt bud på et danskmateriale til 2. klasse.