Blog
0   8

Forstå lærernes undervisning

Abonner på nyt om Helge Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En ph.d.-afhandling med titlen "Danskdidaktiske forståelsesmåder" ser danskfaget og fagdidaktikken fra nye synsvinkler og forholder sig til den sparsomme skolefagsdidaktik i danskfaget

 Jeg har været så heldig at få tilsendt den nævnte  ph.d.-afhandling af forfatteren før sommerferien og har nu gennemarbejdet den grundigt. Jeg overværede også i digital form forsvaret for den. Den er tung, men spændende læsning.

Den handler bl.a. om, hvordan dansklærere i folkeskolen opfatter deres fag og finder mening i deres danskundervisning. Ud fra en hermeneutisk metode er dens primære hensigt ikke at kritisere eller at komme med gode råd, men at forstå lærernes forståelser. Det empiriske materiale er interviews med lærere og iagttagelser i klassen, fastholdt i videooptagelser og notater.

Forfatteren finder blandt lærerne fire dominerende tendenser i opfattelsen af faget: 1. dansk som kulturfag med vægt på æstetiske tekster, 2. dansk som praktisk-musisk fag med hovedvægten på kreative udtryk og personlighedsudvikling, 3. dansk som brugsfag med vægt på kompetenceudvikling, viden og færdigheder og   4. dansk som samfundsfag, hvor hovedvægten lægges på projektorienteret undervisning med udgangspunkt i problemer i det omgivende samfund. Det skal dog ikke forstås sådan, at man kan inddele dansklærere i fire skarpt adskilte grupper. Der er blandingsformer og lærere, der er tilhængere af mere end en kategori. Alligevel giver beskrivelsen et billede af forskellige opfattelser af faget i lærernes praksis.

De forskellige forståelser er ligeværdige, og variationen opfattes som værdifuld i fagdebatten. Det empiriske materiale og fagdidaktisk teori skaber i en hermeneutisk vekselvirkning en helhed.

Artiklen fortsætter under banneret

Afhandlingen er skrevet af Dorthe Carlsen, lektor ved UC Syd, Haderslev. Den er også et forsøg på at bidrage til udvikling af en skolefagdidaktik i dansk - også på et metaplan. Forskellige forskeres forståelse af fag- og almendidaktik sættes også i perspektiv.  

Men hvilken form for fagdidaktik er der primært brug for set fra lærernes perspektiv? Der findes mange teorier og hypoteser inden for den ret nye fagdidaktiske forskning. Det kunne være interessant at diskutere dette spørgsmål ud fra denne afhandlings beskrivelser af forskellige retninger.

Der kunne spares megen tid og mange resurser, hvis man i folkeskoledebatten ligesom i denne afhandling søgte at forstå lærernes forståelse og tog udgangspunkt i den i folkeskolens udvikling.

Dette er kun en kort præsentation, og jeg vil muligvis senere komme tilbage til den i mine blogindlæg.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.598 andre er allerede tilmeldt

Det faglige netværk Lærersenior er for lærere, som er pensioneret eller på vej dertil. I samarbejde med fraktion 4 - pensionisterne i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
769 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
460 andre er allerede tilmeldt