I år er flere startet i 0. klasse uden at kende skolen

Ifølge børnehaveledere har der været færre aktiviteter, der har forberedt børnene til deres skolestart på grund af coronarestriktionerne. Det svarer de i en undersøgelse fra Vive.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen er en helt ny verden for de elever, der nu begynder i 0. klasse - og mere end den plejer at være.

For covid-19-pandemien har betydet, at mange af dem har været med til færre skoleforbedrende aktiviteter sammenlignet med januar og februar sidste år.

Det svarer 54 procent af tilfældigt udtrukne børnehaveledere i en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Vive.

36 procent af børnehavelederne svarer, at niveauet af aktiviteter har været på samme niveau som månederne før corona, mens otte procent svarer, at der faktisk har været flere aktiviteter i år.

69 procent af børnehavelederne svarer desuden, at der har været mindre samarbejde med skoler og fritidstilbud om børnenes overgange i år. 25 procent angiver, at der har været en tilsvarende mængde sammenlignet med januar og februar sidste år, og tre procent angiver, at der har været en større grad af samarbejde.

Undersøgelsen er udsendt til 951 tilfældigt udtrukne børnehaveledere med en svarprocent på 37 procent fra 22. marts til 12. maj 2021.

Læs mere