Blog
0   9

Idræt med hele årgangen udvider klassefælleskaber

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Restriktionerne er nu i skoleregi heldigvis lempet over hele landet, og det mærker vi især i idræt, som har været hårdt ramt af Covid-19. Nu må vi heldigvis mødes og have undervisning på tværs af årgangen, hvilket i mine øjne er med til at udvikle vigtige kompetencer.

Foto: Flickr.com/Luigi Guarino

 

Idrætsfaget har så meget at byde på. Her er både krop og hoved i gang samtidig. Det er her, eleverne møder hinanden i en anden arena, hvor fastlåste roller til tider kan opløses og blive til nye faglige narrativer. 

På vores skole har vi fra 4. klasse og op valgt at lægge idræt samtidig på årgangene. Dette giver en unik mulighed for at få eleverne ind i nogle idrætslige sammenhænge, som de har gode chancer for at udvikle sig markant i. 

Artiklen fortsætter under banneret

Idræt i en klasse er en ting. Klassen er en organisme, som de fleste over tid lærer at navigere nogenlunde trygt i. Til gengæld kan det i min optik noget særligt, når vi pludselig slår flere klasser sammen. 

Det er ikke fordi trygheden skal forsvinde, men alligevel kommer eleven lidt ud af sin komfort-zone, når nye ansigter pludselig står omklædt. 

 

De vigtige nye energier 

Idræt i større sammenhænge giver både mulighed for at dele kønnene, inddele i nye hold, hvor elevernes personligheder, energier og kompetencer kan tilgodeses samtidig med, at man også kan få større fællesskaber, lege og grene af idrætten i gang. 

Jeg er helt med på at idræt som fag kan være at strække sin komfort-zone rigeligt for visse elever, men alligevel vil jeg sige, at der ligger nogle nye energier at hente i en større sammenhæng. 

Hvis vi eksempelvis har et danseforløb, kan der ligge en større motivation for grupperne i, at det ikke “bare” er de samme sædvanlige ansigter, der kigger på.  

På denne måde kan elever løfte sig - både i faget generelt, men ind imellem også i det rollespil en skolegang er.  

 

Klassefællesskaber udvides 

Nye sammenhænge kan for flere betyde ny tilgang – og for nogen en ny rolle. 

Idræt på hele årgangen er for mig et stort plus, da jeg i højere grad kan jonglere med de enkeltes kompetencer, indstilling og forudsætninger.  

Vi kommer, som jeg ser det, tæt på den danske foreningsmentalitet, hvor vi gennem leg, dans, kamp, konkurrence, træning, teori, forståelse, sammenhold, samarbejde, kommunikation osv. lader klassefællesskabet udvide sig til noget større. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.198 andre er allerede tilmeldt