Debat
0   7

Muhammed-tegninger er et spørgsmål om ansvar

Hvorfor skal børnene egentlig se de Muhammed-tegninger, og hvordan er det at arbejde som lærer, samtidig med at man privat er med i Dansk Folkeparti? Det hører vi mere om her, når Jannie Bøgh er gæst i Cilles Sorte Skole hos Kontrast.

Foto: Kontrast.dk

Kontrast bringer et interessant interview med lærer Jannie Bøgh. Som Kontrast skriver:

Artiklen fortsætter under banneret

"Jannie Bøgh er blevet bemærket som læreren, der står ved sin brug af Muhammed-tegninger i undervisningen, selv efter at den franske lærer Samuel Paty fik halsen skåret over af islamister. Den beslutning uddyber hun her, hvor hun er inviteret i Cilles Sorte Skole:

“Det er ikke et spørgsmål om at håne og krænke og være ondskabsfuld over for sine elever. Tværtimod. Det er et spørgsmål om at klæde dem på, så de fungerer ude i samfundet. Hvis vi alle sammen bare lader os kue og bliver stille, visker historien ud og ikke taler om det, så gør vi de her børn en bjørnetjeneste. Vi har et ansvar,” siger Jannie Bøgh.

Jannie Bøgh hæfter sig ved loven - både folkeskoleloven og Grundloven. Og hun frygter, at hvis skolerne og lærerne først giver efter på det kritiske punkt Muhammed-tegningerne, vil det også være nærliggende efterfølgende at give køb på andre ting, for eksempel seksualundervisning, mener hun. 

Men kan man ikke undervise i ytringsfrihed og Muhammed-krise uden tegningerne, spørger vært Cille Egholm og får et klart svar. Bøgh mener, at det er blevet sværere at være lærer på flere måder, og det uddyber hun.

Jannie Bøgh er i øvrigt usædvanlig blandt lærere på grund af sit partipolitiske tilhørsforhold: 

"Jeg er medlem af Dansk Folkeparti, og der er jo ikke noget nyt i, at lærere er politisk aktive. Jeg har haft utallige kolleger i byråd og er engageret på den ene og anden måde, men det er typisk rød side. Det er sjældent, man er blå, og man er slet ikke Dansk Folkeparti." 

Ifølge hende er der mange af kollegerne især i venstre side af det politiske spektrum, der har svært ved at adskille rollerne som lærer og som politisk aktiv privatperson med klare holdninger til, hvor man skal stå på de svære områder. 

Hvad er så løsningen, hvis fremtidens folkeskole skal have fokus på fagene og undervisningen frem for de religiøse og politiske holdninger? Hvis skolesystemet skal sørge for, at alle elever får Muhammed-tegninger at se, hvordan gør man det så mest effektivt, og hvad med risikoen for dræbte skolelærere, som man har set i Frankrig?

Dette og mere her i Cilles Sorte Skole med Jannie Bøgh."

Se interviewet hos Kontrast:

https://kontrast.dk/sektioner/video/artikel/muhammed-tegninger-er-et-sporgsmal-om-ansvar


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ