Anmeldelse

Mesterlære i livet

Et "Kinderæg" om sindets kompleksitet og det vigtige i at være uperfekt

Alt handler om betydningen af forskellige samspil mellem mennesker og om de usynlige faktorer, der er på færde i relationer mellem mennesker.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har altid været svært at forstå og omgås mennesker. Noget tyder på, at det ikke er blevet lettere, når stadig flere børn får diagnoser, og at mistrivslen er markant i en skolehverdag præget af stress og modløshed.

Fakta:

Titel: Mesterlære i livet

Forfatter: Kirstine Ørts Thingstrup

Pris: 200

Sider: 234

Forlag: Mellemgaard

Ideen har været at udgive en fagbog, der består af tre bøger, der alle undersøger det samme tema og rummer den samme fortælling blot med tre forskellige målgruppelæsere: barnets, den voksnes/forældrenes og lærerens/fagpersonens perspektiv. Hovedpersonerne i alle tre bøger er Oskar på fire år, forældrene Lis og Kurt og pædagog Hanne.

I en tid, hvor mange forældre og professionelle slås med kravet om at være så perfekte som muligt, ja, der har disse bøger en for mig meget vigtig mission. De peger på udviklingen af åbenhed, nysgerrighed, medmenneskelighed, medfølelse og selvomsorg som helt centrale ”udviklings­værktøjer”. Og det gælder for både børnene, deres forældre og de professionelle. Og modsat ønsket om klarhed og evidens peger bøgerne på virkelighedens faktiske kompleksitet, at der altid er mange niveauer og perspektiver på spil, både i os selv og i vores forhold til andre. 

Kybernetisk psykologi er læren om sindets kreative kompleksitet. Det er læren om, hvad der sker i og mellem mennesker. Og det er indgangen til at forstå, hvordan vi kan få glæde af det potentiale, vi alle rummer i det ubevidste. Vi kan gøre mange forsøg på at blive bedre til at forstå andre mennesker, men ingen kan forstå et andet menneske fuldt ud. Vi kan dog nærme os billedet af, hvordan et andet menneskes situation ser ud, hvordan det muligvis føler, og vi kan være nysgerrige og undersøgende i en åben dialog, hvor vi kan komme tættere på, hvordan andre mennesker har det. Vi kan dog kun opnå glimt af, hvad andre tænker og føler, hvilket er en vigtig viden, hvis vi skal undgå at begå overgreb mod de mennesker, som vi ønsker at forstå og hjælpe.

Til folkeskolens læsere er bogen for den fagprofessionelle, ”Mesterlære i livet”, naturligvis den vigtigste og mest centrale bog. Alligevel er voksenbogen til forældrene og ikke mindst børnebogen, der forklarer barnet, hvad der sker, i børnehøjde, vigtige brikker til at få indblik i den samme situation – set fra forskellige perspektiver.

Et af bøgernes budskaber er, at hvis vi voksne viser, at vi ikke altid er perfekte, så viser vi børnene, at de heller ikke altid skal være perfekte. Når vi flytter opmærksomheden væk fra vurdering og bedømmelse, kan vi åbne et rum for større åbenhed, nysgerrighed, medfølelse og rummelighed. Hvad mere er der at sige? Læs bøgerne. Gå ud og få dig nogle erfaringer, der kan lagre sig til større indsigt til fælles gavn og glæde for andre.