Blog
0   5

Hvad er din vision for din madkundskabsundervisning?

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Så blev der stille… Børn på fodboldskole og to dage til folkeskolen kalder = to dages Christian-tid.

Sommerferien går på hæld, og jeg har faktisk ikke lavet en skid arbejdsrelateret i ferien!

Det har jeg faktisk aldrig prøvet i mine 13 år som lærer. Jeg har altid pussenusset en smule her og der med lidt arbejde i ferierne. 

Jeg har formået at holde fire ugers ferie uden noget som helst arbejdsrelateret tamtam. 

Jeg er maxklar!

Artiklen fortsætter under banneret

 

Jeg giver den gas som Björk

Efter at have sendt børnene på fodboldskole var der: ”Oh so quiet” i det lille hjem (ej ondt ment om eget afkom…). 

What to do?

 

En masse ideer, tanker og 3 kopper kaffe og badutspring i huset senere opstod den pludselige følelse, som Björk må have i denne video. 

 

Jeg glæder mig ski til at komme tilbage til min elskede madkundskab!

Jeg synes det er vigtigt at sætte sig større og mindre mål i livet, såvel personligt som arbejdsmæssigt. Det holder mig i gang og i konstant udvikling (læs: det kan jo ske, at alle ikke har det sådan). 

 

Så jeg spurgte mig selv, hvad jeg egentlig vil opnå i dette skoleår?

 

Sæt dig 3 mål for din madkundskabsundervisning – som Fru Rosenkrantz-Theil & Co. ikke bestemmer

En ting er at leve op til dine arbejdsmæssige krav, som UVM og chefen udsteder, noget andet er de visioner, som DU har for dit arbejde. 

 

Her følger mine 3 mål:

  1. Det ypperste mål med madkundskab skal være, at inspirere og skabe motivation hos eleverne. Motivation til at gå hjem og lave mad. Eleverne skal finde glæde ved at lave mad. Lets face it… De kan nå at lave meget mere mad i hjemmet og derved få træningen i madlavningen, end jeg kan give dem i skolen (læs: 2 timer om ugen).
  2. Jeg vil have mere faglig skrivning ind i min madkundskabsundervisning. Jeg vil således arbejde på et projekt med ideer til at integrere mere skrivning i madkundskab, uden at tage fokus fra håndværket. Jeg blev inspireret af min tidligere UCN-lærer, Vibeke (læs mere her: https://www.folkeskolen.dk/1870462/vi-har-jo-faglig-skrivning-hvorfor-saa-ogsaa-fagspecifik-skrivning)
  3. Promovere madkundskaben. Madkundskab har et al for blakket ry som et hyggefag. Al for ofte skal jeg argumentere for vigtigheden, fagligheden og relevansen i madkundskabsfaget, når der snakkes med alverdens folk. Alle fag burde jo være hyggelige. Faget er jo, hvad vi, lærere, gør det til. Hvordan kan jeg skabe mere anerkendelse af madkundskabsfaget? 

 

Således mine bud. 

Kan du sætte 3 mål for din undervisning i det kommende år?

 

Morale…

Jeg tror, det er vigtigt at koble fra i ferierne.

Jeg er ikke god til det, arbejder på det. 

 

Det har i hvert fald givet en masse energi til det kommende skoleår! 

 

Håber du har haft en fantalastisk ferie?

Visionære hilsner 

Christian


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
812 andre er allerede tilmeldt