Debat

Klimaforandringer af bibelske dimensioner kan være på vej

Klimakatastrofen og lærerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen er i dag ved at være sluppet fri af coronapandemiens hærgen. Men det er desværre ikke slut med udfordringer.

Medmindre man som en guldfisk oplever verden i 30 sekunders sekvenser, hvor intet før og efter eksisterer, står det klart, at en mulig klimakatastrofe rykker faretruende nærmere.

For fjorten dage siden slap et udkast ud fra IPCC, det videnskabelige klima-agentur under FN. I udkastet kan det læses, at det står langt værre til, end forskere hidtil har vurderet. At det står værre til end hidtil antaget, har vi hørt før, men det bekymrende i dette udkast er at den uigenkaldelige mulighed, for rette op på skuden er ved at være slut. De af naturen skabte økosystemer nærmer sig ifølge IPCC et punkt, hvor de let kan bryde sammen, og sker det kan de ikke genskabes. Og skulle menneskeheden alligevel inden længe få styr på klimakrisen, vil konsekvenserne af de hidtidige CO2 udledninger påvirke menneskene over alt på kloden mange mange år frem.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Faktisk advares der om at: ”Livet på jorden kan komme sig efter et drastisk klimaskifte ved at udvikle nye arter og skabe nye økosystemer ... mennesker kan ikke." Vi mennesker lever altså på jorden, vi er ikke selve livet og kan derfor ikke transformere os alt efter konsekvenserne af en klimakatastrofe.

Selvom Danmark ser ud til at gå i front, er menneskeheden i fuld gang med at ødelægge mulighederne for at alle de børn, der snart starter i 0. klasse, som voksne, vil kunne opleve en verden, som eksistentielt set er i større eller mindre harmoni.

Derfor skal vi blive ved med at råbe højt, for der er stadig tid til at gøre en forskel. Den forskel tror jeg i høj grad at lærere kan være med til at skabe. Lærere er en oplyst faggruppe og nogle af de første som, i tæt samspil med børn og unge, klæder dem på til voksenlivet. Derudover har jeg en fornemmelse af, at en del lærere faktisk er en smule bekymrede, fordi de har en ide om, hvad der kan være på spil, for de børn og unge de møder i deres hverdag.

Personligt mener jeg at lærere pålægges alt for megen unødigt arbejde og kontrolleres for meget. Så dette debatindlæg er ikke et ønske om at moralisere over lærerstanden. Det er blot et ønske om at dele en viden til dem, som underviser børn og unge, om at de står midt i en situation, som ingen lærere i verdenshistorien nogensinde har stået i før. Spørgsmålet er: Skal fremtidens mennesker leve i en verden, hvor der stadig er en hvis håb og stabilitet imellem menneskene, eller skal de leve i et umenneskeligt og uciviliseret morads, fordi der ikke blev handlet i tide?

Jeg synes, det kunne være sejt, hvis lærerstanden gik forrest og klart viste, hvordan man som faggruppe forholder sig til denne krise. Måske kunne det være én af DLF´s ledestjerner at bakke op om en progressiv tilgang til, hvorledes vi som samfund bør forholde os til klimakrisen.

Danmark er ikke så langt fra en ordentlig tilgang til krisen, som andre lande, men alligevel synes jeg, at man sporer en hvis form for sløvsind. I lærere er altid gode for en ordentlig kamp. Det kan godt være at jeres gigantiske march igennem København i 2013, ikke blev set og værdsat, men den var der og mange af de ting I sagde den gang, vækker genklang i toppen i dag. Mange ved godt at det var noget bras, de havde gang i.

Nu er der en klimakrise af bibelske dimensioner på vej og det er næppe nok med en lærermarch, men jeg er ret sikker på at store civiliserende forandringer kommer nedefra også selvom resultater umiddelbart lader vente på sig. Måske kunne I endda inspirere lærere i nogle af de lande, hvor det står skræmmende stille blot ved at sige højt, hvor I står.. 

Powered by Labrador CMS