Younes, Daniel og Rasmus har virkelig savnet at have håndværk og design i stedet for at sidde hjemme foran computeren. Så de gør sig stor umage for at få deres Smirnoff Ice-kasse perfekt.

Endelig kom timerne til fordybelsen i håndværk og design

Se på, om håndværk og design kan få fagdage, dobbeltlektioner eller indgå i tværfaglige forløb, lød det fra ministeriet. Det bliver svært, svarede skolelederne. Men på Kildeskolen er det lykkedes - der står h&d på skemaet heke denne uge i 8. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Eeej, klokken er allerede halv elleve, må vi ikke blive her i frikvarteret?", plager Mahek. "Tjo, hvorfor ikke", svarer hendes lærer Dennis. Og straks griber Isabella den: "Også i det store frikvarter?".

Det er torsdag formiddag på privatskolen Kildeskolen i Valby, og selv om eleverne har haft håndværk og design fra 9 til 13 hver dag denne uge, er de på ingen måde mætte. De fire grupper arbejder intensivt på deres højtalerbokse med hver sit tema: Bella Radio, Smirnoff Ice, Chateau Margaux og Pepsi. Det var egentlig et årsprojekt, som de skulle have arbejdet på en gang om ugen i deres 1½ time med håndværk og design. Men nedlukninger og nødundervisning har gjort, at de ikke reelt har haft faget siden 7. klasse.

Konsulent: Gå til lederen og bed om erstatningstimer i håndværk og design

"Det har virkelig ikke være fedt kun at have de boglige fag. Jeg kan godt lide at arbejde med hænderne. Det er meget mere spændende, når man kan lave sine egne ting og gøre det rigtigt lækkert", siger Younes.

Han er sammen med Daniel og Rasmus ved at male siderne på deres Smirnoffkasse, der skal indeholde flasken og to drinksglas plus højtaler og forstærker. Lærer Dennis Greve Christensen joker med dem om, at flasken skal være tom, og at det ikke er dem, der skal tømme den, mens han kigger deres samlinger efter. De har brug lang tid på at få skåret kanterne i smig og få det hele til at passe.

"I har virkelig hænderne godt skruet på, drenge", siger han. "Og der var også masser af matematik at lære. Hvis der er noget, I kan se af det her, så er det, at man skal være klog for at blive tømrer".

Drengene griner lidt og diskuterer så, hvordan de vil male snefnuggene på kassen. Daniel synes bare det skal være små hvide penselklatter, men Younes kigger bestyrtet på ham og insisterer på, at der skal males rigtige fnug med tynd pensel.

Fordybelsen i faget er vigtig

Lærer Dennis Greve Christensen er meget ærgerlig over, at hans klasse ikke har haft håndværk og design under hele nedlukningen, og på Kildeskolen er klasserne under nødundervisningen blevet undervist af kun én lærer hver, så heller ikke i den sidste tid har de haft faget. Derfor glædede det ham også meget, da han sammen med en kollega og skolelederen kom frem til, at han kunne få klassen i en hel uge ved at bytte timer med et par af de andre lærere.

"Der er ingen tvivl om, at de har været sultne for at komme i gang. Jeg kører gerne et årsprojekt, hvor de så komme igennem alle teknikker og materialer gennem det samme projekt. Men her nåede de jo kun at komme i gang, før der blev lukket, så det er virkelig godt at have en hel uge".

Han har normalt klassen i 1 ½ time om ugen, og faktisk ville han hellere have undervisningen som den er her.

"1 ½ time er jo reelt en time, for man skal også bruge tid på at komme i gang og at pakke sammen. Det er i virkeligheden til grin, for man kan intet nå. Jeg ville langt hellere have timerne samlet, som vi har her, så de virkelig kan fordybe sig og føle, at de når nogen vegne", fortæller han.

Fedt at slippe for pauserne

I Bella-Radio-gruppen er Katharina, Isabella og Mads også enige, om at fordybelsen er langt federe. Isabella og Katharina var oprindeligt gået i gang med en anden ide ud fra Dennis' oplæg om at bygge en boks med højtalere og plads til noget andet. Men op til denne uge fik de så nystartede Mads med, og inspireret af et stereoanlæg fra 60'erne har de bygget deres boks om, så den har fået moderne brunbejdsede sider kombineret med retrofronten fra den gamle radio.

"Vi skal bygge et hemmeligt rum på bagsiden, som man kan gemme ting i", fortæller de. Mads betegner sig selv som "lidt af en handyman", så for ham er det ren nydelse at få hele dage med akuskruemaskinen i hånden. Og de to piger har i den grad også savnet det kreative.

"Det er fedt, at vi ikke har pauser hele tiden, for normalt kan man aldrig huske, hvad man var i gang med, og skal finde det hele frem igen. Her kan vi bare fortsætte hele tiden. Det kan jeg godt lide", siger Katharina.

Store ambitioner for faget 

Dennis Christensen kommer forbi Pepsi-boks-gruppen for at give dem lidt materialekendskab, før de skal skrue deres ottekantede boks sammen. De snakker om dimensioner på skruer og umbraconøgler. Han er tidligere mekaniker, så han har også givet dem lidt motorlære sidste år. Mahek og Emmely lytter til hans forklaringer og giver sig så til at småskændes om, hvem der skal skrue skruerne i. De har brugt en del tid på at udregne, hvordan målene skulle være for at lave en ottekantet kasse, men nu ser den ud til at være der, og der er fin plads til 8 kolde Pepsi mellem højtaler og forstærker.

"Hvis man ser på Fælles mål, så er der store ambitioner med håndværk og design. Og der er så mange ting, de kan lære i det. Men det kræver, at vi har tid til det, og det har vi slet ikke i dag", siger Dennis Christensen.

Dennis Christensen har lagt præsentationsvideoer af arbejdet med boksene ind i håndværk- og designlærernes facebookgruppe for valgfaget 7.-8. klasse. 

 

Powered by Labrador CMS