Sundhed
0   3

Nyt materiale skal få sundhedsindsatser til at leve længere på skoler

Hvert ottende barn i Danmark er overvægtig ved skolestart, og andelen stiger til hver femte, inden børnene forlader skolen. En ny rapport giver konkrete praktiske råd til, hvordan sundhedsindsatser på skoler kan vare ved.

Lidt over halvdelen af forvaltningerne i Syddanmark (57%) vurderes som parate til at implementere en skolebaseret indsats målrettet sund vægtudvikling, mens det samme kun gælder for under halvdelen (42%) af skolerne, viser en ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed (SIF), Steno Diabetes Center Odense (SDCO), Center for Interventionsforskning og Syddansk Universitet (SDU).   

Derfor har forskningsenheden skruet op for indsatsen, når det gælder om at hjælpe skolerne til at få sundhedsprojekter til at virke, også når de afsatte penge til enkeltprojekter løber ud.

Artiklen fortsætter under banneret

SEKS FOKUSPUNKTER FOR SKOLEN

Motivation

Samarbejde på tværs

Undervisning i sundhed

Inddragelse af børn og unge

Inddragelse af forældre

Rammer for bevægelse - og sunde mad- og måltidsvaner

Se hele rapporten med inspiration til skolerne her. 


"Der er rigtig mange af de skolebaserede indsatser, vi ser i dag, der ikke rigtig hænger ved, når projekterne stopper. Det der ofte sker er, at der bliver udgivet lange rapporter, som aldrig bliver læst af nogle af dem, det vedrører. Det vi har gjort er, at vi har lavet en minirapport, som kommer med konkrete eksempler og inspiration til, hvordan man kan arbejde med sund vægtudvikling", forklarer en af forfatterne bag rapporten videnskabelig assistent Katrine Sidenius Duus fra SIF i en informationsvideo om projektet.

 

Minirapporten er delt ind i seks områder. Skoleleder Morten Bonde fra Lillebæltskolen i Middelfart er en af dem, der har deltaget i undersøgelsen bag rapporten. Han hæfter sig især ved punktet inddragelse af forældrene, for det kan ikke alene være skolen, der løfter elevernes sundhed.

"I sidste ende er det jo ikke skolens ansvar, at børnene får god og sund ernæring. Men det kan godt være et samarbejde, for vi har også et vist ansvar for at vi kan hjælpe, støtte og guide de familier, der har behov for det".

Han mener, det er vigtigt, at skolerne har fokus på det.

"Hvis børnene har det godt og trives fysisk og socialt, så får de også noget med fagligt. Og for at lykkes med indsatserne er det vigtigt, at de ikke bliver en ekstra belastning for lærerne, som i forvejen har meget at se til. Vi prøver at skabe nogle rammer, der gør, at det bliver en naturlig del af undervisningen. Noget man for eksempel lige kan hive ned fra hylderne og lade sig inspirere af", lyder det fra ham.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
801 andre er allerede tilmeldt