Anmeldelse

DanskSkud

Jeg har længtes mod tekster, der kradser/Mod afveksling og simplicitet

Vi skal have den gode børnelitteratur ind i klasseværelset, sørge for, at eleverne stifter bekendtskab med myriader af genrer, sørge for afveksling, der bidrager til øget læring og til at fastholde interessen. "DanskSkud" til 3. klasse gør et virkelig godt forsøg på at leve op til det hele.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Systemet, for sådan et er "DanskSkud", består af en grundbog, en arbejdsbog og en lærervejledning. Dertil kommer ekstramateriale, som fokuserer på læse- og skrivetræning. Anmeldelsen her dækker kun lærervejledning, grundbog og arbejdsbog.

Fakta:

Titel: DanskSkud

Pris: 262,50

Sider: 222

Serie: DanskSkud

Type: Grundbog

Forlag: Gyldendal

Pris: 93,75

Sider: 100

Type: Arbejdsbog

Pris: 852

Sider: 174

Type: Lærervejledning

Lærervejledningen ligner den typiske lærervejledning, indtil man løfter den fra underlaget. Her afslører den sit sande, tunge, omfattende jeg, for den er en ordentlig moppedreng med meget grundig indføring i både det ene og det andet. Den har selvfølgelig, fristes man til at sige, en grundig indføring i tankerne bag materialet. Og det er netop tankerne og ikke langhårede udredninger, man finder her, selvom der selvfølgelig er henvist til relevant forskning i ny og næ. Det hele er skrevet i et uprætentiøst sprog. Det er let at vælge afsnit til og fra, så man kan være forberedt uden at have sat en uge af til at læse det didaktiske grundlag for materialet.

Lærervejledningen indeholder også betragtninger over danskfagets identitet, som derefter er søgt forløst i selve materialet, igen overskueligt skrevet, så man kan fordybe sig eller blot nappe en lille bid af tankegodset bag materialet. Og så indeholder den naturligvis også vejledning i anvendelsen af materialet. Det er værd at fremhæve, at vejledningen flere steder fremhæver, at det er meningen, at man kan bruge materialet sammen med andre materialer, at man kan bruge det kontinuerligt, så den indtænkte progression kommer til sin ret, eller man kan bruge dele af materialet. Det er en anelse selvmodsigende, at man kan springe i emnerne, selvom de er tænkt progressivt, men det er jo altid svært at forsøge at forsikre alle om, at de får præcis det, de gerne vil have.

Men den virkelige perle i vejledningsdelen er små gennemgange af de tekster, som grundbogen anvender. Det er god hjælp til en travl lærer, så man kan komme i dybden, selv når forberedelsestiden er knap. Når der er god tid, er gennemgangene jo bare en kilde til inspiration.

Grundbogen består af fire temaer: "Venner i livet", "Billeder alle vegne", "Kære kæledyr" og "Midt i en medietid". Man fornemmer måske allerede på titlerne, at der ikke er tale om den store revolution her. Det samme gælder layoutet. Grundbogen - og materialet i det hele taget - ligner noget, der er set før. Men der er en omhyggelighed i valgene, en variation i langsommeligheden i temaerne, som alligevel bidrager med noget, der er vigtigt og nødvendigt.

Temaerne ligner hinanden i opbygning, men opbygningen har ikke fået lov til at overtage: Indholdet er med til at styre opgavetyperne, så strukturen i kapitlerne nok ligner hinanden, men opgavetyperne er forskellige og tilpasset indholdet. Det er en særdeles vigtig detalje.

Og så kradser teksterne. Der er tekster, som bevæger sig på kanten af de genrer, materialet så grundigt introducerer, der er tekster som kradser i sjælen, fordi deres litterære kvalitet er høj, dilemmaer, som går i hjertet på os.

"DanskSkud" fremhæver selv flere gange, at virkeligheden er digital, og at undervisningen skal tilpasse sig den virkelighed. Jeg genkender den del af argumentationen, som handler om billeder. Det er tydeligt, at forfatterne har forsynet materialet med velvalgte billeder, som man kan inddrage i undervisningen, dog har layoutet sine steder fået lov til at bestemme over kunsten, så billederne bliver gemt bag tekst og andre layoutelementer, og det er en skam. Det digitale fokus har jeg lidt sværere ved at få øje på. Og det er bestemt ikke nogen mangel. Som lærervejledningen fremhæver, kan man jo bruge materialet i sammenhæng med andre materialer, så derfor er fokus på indhold, dialog, samarbejde og variation langt vigtigere, end om det hele foregår digitalt.

Arbejdsbogen - tja, den ligner en arbejdsbog. Ingen nye dybe tallerkner her, intet at skære sig på, men if it ain’t broken why fix it, så for fans af arbejdsbøger: Her er en fin en, og for de knap så begejstrede, så lader revolutionen vente på sig endnu en gang.