Blog
0   15

Pædagogisk diversitet

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Overskriften er inspireret af biodiversiteten, som er et aktuelt og påtrængende tema ind i en større global sammenhæng.

FN definerer biodiversitet som: Mangfoldigheden af levende organismer i alle miljøer, både på land og i vand, samt de økologiske samspil, organismerne indgår i. Biodiversitet omfatter såvel variationen indenfor og imellem arterne som mangfoldigheden af økosystemer.

Oversættelsen til den pædagogiske kontekst ligger lige for, idet der jo i definitionen af biodiversiteten peges på både organismen og miljøet. Præcis som vi i den pædagogiske verden vedvarende må have fokus på individets trivsel og læring med fællesskabet som resonans- og vækstrum for den enkelte.

Artiklen fortsætter under banneret

Biodiversitet handler om livet på jorden. Pædagogisk diversitet handler om livet i dagtilbud, skoler og klubber og om at skabe de mest optimale rammer for læring og trivsel for alle børn ud fra lokale vilkår og behov.

I de forskellige økosystemer som en skov, en eng eller en sump lever de forskellige arter sammen og udnytter de forhold, der findes på stedet. Pædagogisk diversitet handler om at bruge det, der er og være opmærksom på og bevidst om, hvordan vi skaber de bedste rammer for næring og vækst for børnene, de unge og de professionelle. 

Forudsætningen for at kunne bruge biodiversiteten som inspiration ind i den pædagogiske praksis er, at de professionelle er enige om værdierne i den måde at tænke læring og udvikling på. 

Vi ved, at for nogle har det i forlængelse af holdningen til biodiversitet været en lidt vanskelig overgang at gå fra ’pæne og opryddelige skovarealer’ til skovområder, hvor der ligger væltede træer, kviste og grene. Ligesom der i de offentlige rum er flere og flere eksempler på, at der nu ikke længere klippes græs i rabatten, men der kan ses vildt voksende blomsterbede, hvor insekter og småkryb frydes.

Biodiversiteten hylder balancen mellem organismen og miljøet og den pædagogiske diversitet handler om at have fokus på og turde træffe beslutninger om, hvordan vi bedst muligt sikrer læringsmiljøer, hvor både den enkelte og fællesskabet får optimale betingelser for læring og trivsel samt fagligt og socialt samspil. Diversiteten rummer  forskelligheden med afsæt i ensheden, for vi er alle mere ens end forskellige.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
657 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.520 andre er allerede tilmeldt