Blog
1   5

Da praktikken endnu engang blev udfordret af Corona-benspænd

Abonner på nyt om Praktiklærerforeningen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvilke erfaringer kan vi drage af et forår, der bød på skolenedlukninger i praktikperioden?

De fleste af landets lærerstuderende har nu gennemført og afsluttet dette studieårs praktik.

Desværre for mange blev det igen det muliges kunst at gennemføre praktikken, fordi Covid-19 endnu engang bød på nedlukning af skoler landet over.

Artiklen fortsætter under banneret

Lærerne på landets skoler har gennem de seneste 14 måneder skullet omstille sig i en hidtil uset grad, hvor total nedlukning af skolerne betød onlineundervisning måske med fremmøde på skolen til nødundervisning af sårbare elever. Derudover har det været nødvendigt med omlægning af undervisningsforløb, så disse har kunnet gennemføres online i stedet for fysisk undervisning.

Derudover har der været elever, der har haft det svært med at skulle undvære det sociale, mens andre elever har trivedes med onlineundervisningen – alt sammen områder, der skulle indtænkes i den Corona-virkelighed, som ramte hele verden.

Det er mit indtryk, at lærerne har ydet en fantastisk indsats under hele pandemien, men det er sket ud fra de rammer og forudsætninger, der har været til rådighed, og ikke mindst er det sket med afsæt i det kendskab, man som lærer har til den enkelte elev.

Anderledes må det have set ud for de lærerstuderende, der har afviklet praktik i løbet af dette forår. Hele praktikkens omdrejningspunkt – det konkrete møde med eleverne – var pludselig ikke en mulighed, og praktikken måtte foregå som online-undervisning i stedet for. Det har stillet store krav til både praktiklærere og studerende at tænke praktik ind i denne ramme, og praktikken blev for mange blive en større lektion i omstillingsparathed, og hvor man med stor sandsynlighed var udfordret på at kunne opfylde praktikkens kompetencemål. Hvordan skulle man tænke didaktik, klasseledelse og relationer ind i sin undervisning, når der var en skærm i mellem, og lokalet hed ”TEAMS”, ”Zoom”, ”Google Meet” eller andet?

Tilbagemeldingerne fra praktikskolerne og professionshøjskolerne er overvejende positive, men forhåbentlig vil afrapporteringen fra de beskikkede censorer også være med til at kaste lys over, hvordan de studerende har klaret sig ved eksaminerne i faget praktik.

Hvordan har du som praktiklærer imødegået udfordringerne med praktikkens kompetenceområder, og hvordan har du oplevet afviklingen af praktikken? – og ikke mindst; hvilke erfaringer tager du med dig, som måske kan bruges på længere sigt?

Del dine erfaringer med dine praktiklærerkolleger i kommentarsporet nedenfor.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
210 andre er allerede tilmeldt