Debat

Skru nu den reform tilbage – det går ikke det her

Pædagogik og dannelse er i dag udhulet af vækst og økonomistyring: børn og unge er glemt ude på legepladsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 Eksempler på at ville gøre dannelse af børns og unges karakter, personlighed og sociale kompetencer til genstand for kommerciel adgang for vækst og økonomistyring er utallige efter folkeskolereformen fra 2014.

Det er en sådan skræmmende udvikling, som er fulgt i kølvandet på folkeskolereformen fra 2014, hvor alt drejer sig om kommerciel adgang til vækst og økonomistyring via skolefagene med læring, mål og kompetencer.

Et konsekvent eksempel på denne ´kølvandseffekt´, hvor pædagogik og dannelse instrumentaliseres til uigenkendelighed kan læses i Odense Kommune med deres strategier for dannelse:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

https://www.odense.dk/politik/politikker-og-visioner/strategier/dannelsesstrategi

Problemet er egentlig ikke det, der står i Odense Kommunes – og i mange andre kommuners strategipapirer – men det, at kommunerne virkelig mener, at strategier og metoder skulle kunne erstatte selve det, som er lærernes fag, nemlig pædagogik.

Pædagogik er næsten fjernet fra den uddannelsesmæssige baggrund af lærere og pædagoger – eller i hvert fald er pædagogik moduliseret og kompetencegjort til næsten uigenkendelighed.

Og når man således nu – i forlængelse af folkeskolereformen fra 2014 – har fjernet selve grundlaget for uddannelse af lærere og pædagoger – så er der på sin vis lidt logik i, at kommunerne, i små strategipapirer og med ansættelse af konsulenter til at overvåge implementeringen, forsøger sig med at lege eksperter i dannelse og pædagogik.

Jeg ved ikke helt, om man skal grine eller græde, men dette er i hvert fald endnu en årsag til at kræve folkeskolereformen fra 2014 rullet tilbage og forsøge at få lærer- og pædagoguddannelserne tilbage til gedigne seminarie-regier med fokus på at undervise og udføre pædagogisk arbejde.  

Pædagogik og undervisning drejer sig om: med en virtuositet og kunstnerisk sans at kunne bedømme – og handle ud fra – forholdene, relationerne og substansen i formålsorienterede situationer, hvor kvalifikation, socialisation og subjektifikation er i spil. Det er dette, der hedder undervisning og pædagogisk arbejde. Det er dette, lærere og pædagoger med kunst, fag, religion bør uddannes til at varetage.

Det kan ikke ordnes med hurtige kommunale strategipapirer og konsulentbistand.

Skru nu den reform tilbage! Få nu pædagogik tilbage i uddannelserne af lærere og pædagoger.

Det går ikke uden.