Blog
0   17

Kvalitet koster

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi slap for elevplanerne. Det går fremad med vaccinerne. Den gode ikke forudsigelige matematiktime. Håber vi snart får et mere normalt liv ud på skolerne.

Vi kom næsten igennem et underligt og udfordrende skoleår, og der er lys forude, vi er snart vaccineret. Vi slap for de uduelige elevplaner. De blev aldrig læst eller anvendt. De blev bare skrevet eller C/P. Bunken af meningsløse opgaver blev minimeret. Til gengæld står vi nu med elever, der har glemt at gå i skole. En inklusionsopgave, flere opgaver og ingen penge.

Den kæmpestore inklusionsspareøvelse venter os. Og medens matematiktimerne styrer mod mere undersøgende og eksperimenterende undervisning, får vi elever i klasserne, der bedst trives med struktur og forudsigelighed. Vi kan teste og konstatere, observere og diskutere. Men det bliver en inklusionsudfordring, selvom man kan påpege at vi skal differentiere. Det er mere end en lærer kan overkomme. Når matematiktimerne for alvor lykkes, er det ofte når noget spontant og interessant opstår, og vi alle hiver de matematiske værktøjer fra gemmerne. Når nysgerrigheden og stædigheden bringer os videre og giver os svar, som vi så diskuterer. Når vi ser mønstre og fanger sammenhænge, der giver mening. Når de gode samtaler giver indsigt i elevernes måde at tænke matematik på, når de afslører deres regnestrategier og vi prøver at sammenligne de forskellige snørklede veje til et resultat. Det er så godt, når det sker. Men lærerne er under umenneskeligt pres. Alt for mange undervisningstimer og dårlig økonomi på skolerne. Hvem står topengageret med stort overskud i 26 timer ugentligt i et proppet klasseværelse med dårligt indeklima og laver fantastisk undervisning? Udfordringer står ligefrem i kø, når der skal laves skole uden økonomiske midler. Det er ikke en situation, der gør det attraktivt at blive lærer, hvilket optagelsestallene på læreruddannelsen også tydeligt viser.

Håber vi får et mere normalt liv med fokus på den professionelle lærer, læring og det gode skoleliv for alle. Og at politikerne finder ud af, at kvalitetsundervisning koster.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.249 andre er allerede tilmeldt